Nordnetbloggen

Artificiell intelligens för ett bättre sparande

I en artikel i Dagens Industri berättar jag om hur vi på Nordnet tänker kring artificiell intelligens, AI. Artikeln har refererats av bland annat Breakit och Veckans Affärer.

För det första tror jag att man som konsumentföretag måste förstå AI och ta steget och börja investera i tekniken. Annars blir det på sikt svårt att konkurrera i en massmarknad. För cirka ett år sedan tecknade vi ett samarbetsavtal kring den digitala medarbetaren Amelia. I vår första implementering var syftet att hon skulle hjälpa kunder att komma igång med sitt sparande genom att t.ex. informera om olika kontoformer, hjälpa till att överföra fonder och aktier samt starta månadssparande. Responsen från er kunder var OK men inte fantastisk, och vi har därför bestämt oss för att lägga den satsningen på is.

Vi kommer att återvända till att använda AI för generell kundservice längre fram, och i förlängningen förhoppningsvis även för finansiell rådgivning. Vi kundtestar allt vi utvecklar och prioriterar de projekt som ger mest kundnytta vid var tid. Vår uppfattning är att personaliserade nyheter har större kundnytta i dagsläget, och vi kommer då att fokusera på det i det korta perspektivet. Man kan sammanfatta det som att ni kunder leder oss i vår produktutveckling.

Personaliserade nyheter handlar om att bygga in AI i dialogen med er kunder, och låta era preferenser styra hur vi kommunicerar med er. Jag brukar prata om ”kundvänlig smartness”. Sparande och investeringar är ett nyhetsintensivt område, och dagligen träffas vi av en stor mängd information. Om vi som bank kan hjälpa er att sortera i flödet tror jag att vi blir mer relevanta för er, och att den information ni exponeras för upplevs som mer intressant. Resultatet blir förhoppningsvis att ni kan fatta bättre beslut kring ert sparande, och det är också anledningen till att det är prioriterat för oss att jobba i den riktningen.

Jag vill lyfta fram två funktioner som vi arbetar med just nu:

  • Smart news: En funktion som med hjälp av maskininlärning identifierar vilka aktier som bör vara intressanta för er kunder på individuell basis, och visar utvald information kring dessa bolag. Syftet är att inspirera till investeringar, ungefär som Netflix eller Amazon fungerar för film respektive böcker/prylar.
  • News alert: En modell som selekterar i det dagliga flödet av finansiella nyheter, med syfte att ni som kunder ska kunna lita på att vi har bevakning på era positioner och kunna fokusera på annat – händer det något så säger vi till.

Hör gärna av dig om du har frågor eller synpunkter kring AI och sparande, antingen i kommentarsfältet eller på Twitter, @CEONordnet.

Hälsningar / Peter

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Lämna en kommentar

avatar

Nordnets veckobrev

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Anmäl

Anmäl
Nordnets veckobrev
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter,
klicka här.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
close-link