Nordnetbloggen

Att vara bank i ett alltmer digitalt samhälle

Nordnets arbete för att bli ett mer snabbrörligt och innovativt företag för att få ännu nöjdare kunder pågår på flera fronter. Som en nischbank med fokus på sparande, som blivit Nordens största nätbank, är vårt utgångsläge bra. Men vi ser samtidigt att nya generationer kunder ställer helt andra krav på sin finansiella leverantör. Där måste vi hänga med.

Min syn är att nyckeln för finansbranschen framåt är att tillhandahålla transparenta produkter i ett intuitivt och inspirerande gränssnitt. Det som driver mig, och är min huvudsakliga ambition, är att förflytta Nordnet från att vara en bank med en sajt och mobilapp till att bli ett digitalt företag som distribuerar finansiella tjänster (vi kommer naturligtvis fortfarande ha bank- och försäkringslicens). Ett exempel på vad vi åstadkommit i den förflyttningen är vårt sociala investeringsnätverk Shareville som nu består av fler än 80 000 portföljer. En fantastisk tjänst för att hämta inspiration och kunskap kring sparande. Ett annat exempel är vår transparens kring IT-utveckling, där vi kommer fortsätta bygga ut Nordnets externa gränssnitt (API) till nytta för företag som vill bygga applikationer mot Nordnets plattform.

Att locka till oss nya generationer av sparare kräver ett nytt förhållningssätt till att driva företag, och vi måste utveckla produkter och tjänster anpassade till ett alltmer digitalt beteende. Yngre människor som bara upplevt en digital värld ser på banker på ett nytt sätt. Kanske föredrar de globala och innovativa varumärken som Google eller Apple som leverantör av finansiella tjänster i framtiden. I den miljön måste vi vara konkurrenskraftiga så att nordiska sparare som vill använda sig av en digital bank fortsatt ser oss som det främsta alternativet. Detta gäller även för Nordnet som arbetsgivare. För att locka till oss framtidens talanger måste vi hitta nya former för att leda och styra, och anpassa oss efter de krav som morgondagens medarbetare har.

Nyligen började vår nya CTO Tuva Palm hos oss. En oerhört spännande rekrytering, och en person med djup insikt inom IT från bland annat Oracle och Klarna. Tuva är även involverad i startup-scenen och en av initiativtagarna till Sthlm Tech. Det ger oss en kompetens och ett nätverk som kan leda till mycket spännande för Nordnet framöver.

Jag är alltid intresserad av att höra era synpunkter om hur vi kan bli bättre och mer transparenta. Kontakta mig gärna på Twitter @CEONordnet eller genom att kommentera här på Nordnetbloggen.

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

1
Lämna en kommentar

avatar
Nyast Äldst Mest gillade
Anonym
Anonym
Hej, spännande nyhet med lån till bra kunder. Kommer dessa lån vara tillgängliga för kunderna i Norge, Finland och Danmark? Det tror jag hade ökat handelsvolymerna för kunderna i dessa länder. Vänliga H Cristina

Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Nordnets veckobrev.
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.









Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
close-link