Pappersinbjudningar. Nej, det var inte så länge sen det var standard för alla sorters inbjudningar. Barnkalas, produktlanseringar eller de mest åtråvärda för några få utvalda – de från den okrönte kungen av inbjudningar – Micael Bindefeld.
Fast forward.
Pappersinbjudningar känns mer iskallt än att fylla fossilt bränsle i sin gamla BMW 530. Det är ineffektivt, det betyder pappersåtgång, vi har en minst sagt osäker postgång och allt mer ifrågasättande av relationen mellan pris och mervärde.
Men framförallt så har det kommit digitala tjänster och verktyg. Det är begrepp som CRM och CMS. Det är e-posttjänster och enkät- och formulärtjänster. Till dessa är det plug-ins, moduler eller andra tillägg som gör att tjänsten även, om än på en ytligare nivå, erbjuder dess användare att skicka en inbjudan, ta emot en bokning och maila en deltagare.
På relativt kort tid har vi alltså sett en tydlig förflyttning från pappersinbjudningar via någon form av universallösning genom att kombinera Excel och e-post (används fortfarande av vissa) till en väldigt fragmenterad användning av alla möjliga former av digitala verktyg och tjänster. Bra tjänster, men då huvudtjänsten inte är fokuserad på deltagarhantering så tillfredsställs behovet inte fullt ut.
De räcker helt enkelt inte till.
Av den enkla anledningen att person X på företaget som ska hantera inbjudan till sitt webinar inte har samma behov av funktionalitet som sin kollega Y som ska få bokningar till sin digitala seminarieserie och som i sin tur har ett helt annat behov än kollegan Z som ska hantera inbjudningar, bokningar och lagindelning för kundgolfen. Det vill säga ett ganska tydligt situationsdrivet behov.
Vilket resulterar i att världen över sitter stora volymer användare i tjänster som inte är tillräckligt bra och ändamålsenliga. Vilket bland annat driver ineffektivitet och kostnader.
Digital hantering av deltagare är redan en mångmiljardmarknad (i USD). Den är global och den växer. Kortsiktigt med en rejäl skjuts upp den senaste tiden mot bakgrund av Covid-19. Men med förväntade bestående beteendeförändringar över tid.
Invajo är en så kallad. SaaS-tjänst (Software as a Service/en molnbaserad mjukvara) för just hantering av dessa deltagare – oavsett om det gäller streaming av ett digitalt event, videomöten via Zoom eller någon form av fysisk sammankomst ”live”.
Hanteringen av deltagarna är en del av vardagen för person X, Y och Z. Invajo säkerställer att de kan göra det på ett så effektivt och värdeskapande sätt det går. I en och samma tekniska plattform. Då genereras tydliga värden för användaren.
En plattform som nu är redo för en internationell tillväxt och som tar avstamp i pågående notering på Nasdaq First North.
/Fredrik Berglund, vd och grundare Invajo Technologies