Många är bolagen som valt att börsnotera sig de senaste åren. En börsnotering innebär vanligtvis att investerare har möjlighet att teckna sig för aktier inför noteringsdagen. Spotify väljer dock en annan väg – så här går en direktnotering (DPO) till.
Vägen in till börsen
Det har varit rekordmånga börsintroduktioner (IPO) under de senaste åren. Det positiva börsklimat som varit har gett bra möjligheter för både entreprenörer och riskkapitalbolag att notera sina företag på en öppen marknadsplats. Många investerare har hoppat på trenden att vara med och teckna sig inför dessa noteringar. Förhoppningen är givetvis att aktien ska öka både initialt och på lång sikt.
Processen från att ett företag bestämmer sig för publik notering tills dess att aktierna handlas på börsen är lång och i många fall kostsam. För företagen är ambitionen nästan alltid att få in mer pengar för att kunna växa och frodas i ett noterat klimat.
Inga nya pengar i en direktnotering
Spotify är inte i behov av nya pengar. Senaste 10 åren har det gjorts ett gäng nyemissioner så den biten är klar. Nu vill alla som köpt på sig en andel i bolaget under dessa åren få möjligheten att realisera hela eller delar av de vinster som de gjort. Detta möjliggörs genom att Spotify–aktien börjar handlas på en noterad marknadsplats.
Förfarandet som man gör kallas för DPO istället för IPO. Direct Public Offering, vilket i enkla drag innebär att man sätter upp aktien för handel på en marknadsplats. Som investerare har du ingen möjlighet att teckna dig på förhand och invänta noteringsdagen utan den 3 april så kommer aktien att finnas på NYSE i USA.
Snabbfakta
Datum för handel: 3e april, USA börsen öppnar på eftermiddagen svensk tid. Spotify kommer förmodligen kunna handlas inom någon timme efter öppning.
Tick: SPOT
Försäljning 2017: 41,2 Miljarder kronor
Helt klart intressant med denna globala framgångssaga. Vad är dina tankar inför noteringen? Kommer du köpa aktien under den första tiden? Kommentera gärna nedan.
/A