Nordnetbloggen

Vinnarna i elbilsbranschen enligt spararna

De senaste åren har marknaden för elbilar exploderat och det amerikanska bolaget Tesla anses vara en stor anledning till detta. Bilindustrin är en stor anledning till ökade koldioxidutsläpp och har med de senaste årens tuffa klimatmål tvingats ställa om. Nästan samtliga av de stora biltillverkarna satsar i dagsläget på att öka utvecklingen och produktionen av batteridrivna bilar. Just nu ligger Tesla i täten när det gäller försäljning, men bolaget kämpar med lönsamhet och de stora biltillverkarna börjar komma i kapp. Vi har dykt in lite i bolagen som konkurrerar om elbilsmarknaden och tittat på vilka aktier våra sparare tror är vinnare.

Tesla

Tesla anses vara pionjärer inom elbilsmarknaden, och med den karismatiske grundaren Elon Musk har bolaget varit väldigt populärt på börsen de senaste åren. Tesla har kämpat med lönsamhet och har sedan tidigare lanserat en plan för att nå ”hållbar lönsamhet”. Trots det gick man i maj i år ut med ett mejl till alla anställda där det framgick att nuvarande kassa räcker i tio månader framåt och kostnadsbesparingar stod att vänta.

Aktiekursen är sedan årsskiftet ner 22 procent, men trots det verkar våra sparare övertygade om att Tesla kan vända skutan. Motsvarande period har antalet ägare hos oss ökat med 40 procent.

Toyota

Det kan tyckas självklart att världens största biltillverkare Toyota skulle utmana Tesla när de började bli en spelare för några år sedan, men så blev inte fallet. I sviterna av succén med hybridbilen Toyota Prius som släpptes 1997 har bolaget de senaste åren satsat stenhårt på hybridbilar. Men i takt med att resten av industrin och efterfrågan har blivit större för elbilar, annonserade bolaget tidigare i år att man nu ska gasa på och redan 2025 ska hälften av alla deras sålda bilar vara helt batteridrivna.

Aktien är i år upp 18 procent och hos oss har det tillkommit 5 procent nya ägare i aktien.

Volkswagen

Det är tydligt att världens näst största bilkoncern vill ta över elbilsmarknaden. För tre år sedan lanserade man ”Strategy 2025” där man fokuserar helt på att elektrifiera sin produktlinje. Företaget planerar att ha 16 fabriker igång 2022 som enbart sysslar med elbilsproduktion.

VD:n Herbert Diess har tidigare sagt att Tesla sporrar dem, men att de är övertygade att de kommer gå om dem vad gäller elbilsmarknaden.

Aktien är upp 20 procent i år, men våra sparare verkar inte övertygade, och sedan årsskiftet har Volkswagen 7 procent färre ägare hos oss.

BMW

BMW var tidigt med i kampen mot Tesla och släppte redan 2013 sin första eldrivna modell. På den tiden var bolaget inte beredd att göra sina befintliga modeller eldrivna utan släppte en ny modell, BMW i3 för att se hur efterfrågan på marknaden var. För övriga varumärken som Mini och Rolls-Royce har bolaget tidigare inte gjort några storsatsningar inom elbilsområdet.

För lyxmärket Rolls-Royce har bolaget sagt att de inte är redo än att släppa någon modell som går på el. För Mini är fyra eldrivna modeller i produktion som planeras att släppas i början av 2020. För huvudvarumärket BMW har man nu slopat utvecklingen av i3-modellen och planerar att släppa 13 nya batteridrivna modeller till 2023. Kursen är ner 6 procent i år, men spararna har hittat till aktien, som fått 6 procent fler ägare hos oss under året.

Daimler

När bolaget Daimler nyligen annonserade att man skiftar fokus till att utveckla eldrivna fordon och komponenter, var Teslas grundare Elon Musk lyrisk. Trots att bolaget nu vill konkurrera med hans Tesla, var det enligt Musk ett viktigt steg för Daimler, som en gång i tiden uppfann förbränningsmotorn.

Företaget står framför allt bakom varumärket Mercedes-Benz och planerar att släppa sitt första elektriskt drivna fordon inom kort, den så kallade ”Mercedes-Benz EQC”. Bolaget är upp blyga 5 procent i år och antalet ägare hos oss har stått still sedan årsskiftet. Men trots att man är sen in i kampen om elfordon är bolaget högt ansedda inom fordonsinnovation vilket definitivt gör dem till en utmanare i elbilsmarknaden.

General Motors

I november förra året annonserade USA:s största biltillverkare General Motors att man skulle avskeda 15 procent av sina anställda och stänga fem fabriker runtom i världen. Det drastiska beslutet var ett nödvändigt ont för bolaget, och ett viktigt steg för att kunna spara in kostnader samtidigt som man kan dubblera sina investeringar i utveckling av eldrivna och självkörande bilar. Marknaden är inte helt övertygade än och trots en kursuppgång på 8 procent i år har antalet ägare hos oss minskat med 4 procent. Exempel på varumärken som ingår i General Motors är Buick, Cadillac, Chevrolet och GMC.

Ford Motor

USA:s näst största biltillverkare Ford har gjort många försök att konkurrera på elbilsmarknaden. Redan 1997 släppte man Ford Ranger EV, men modellen lyckades aldrig bli populär, troligtvis på grund av den korta sträcka bilen kunde färdas på en laddning, cirka 10 mil. På senare år har den stora satsningen varit modellen Ford Focus Electric som producerades i över 9000 exemplar. Modellen slutade produceras förra året, men Ford har inte gett upp. Nyligen annonserade bolaget att de ska konkurrera med Tesla när det gäller hur lång sträcka en bil klarar per laddning. Den nya SUV:en från Ford ska enligt bolaget själva klara upp till 60 mil, något som enbart Teslas Model S klarar i dagsläget.

På börsen har bolaget gått upp 19 procent i år, men antalet ägare hos oss sedan årsskiftet har varken ökat eller minskat.

Andra sätt att investera i elbilsmarknaden

Det är inte bara biltillverkarna som tjänar pengar på elbilsmarknaden. Andra som står att vinna på en omställning är bolag som verkar inom utveckling av batterier och uppladdningen av dessa. Några bolag att hålla koll på:

  • Garo – utvecklar och säljer laddningsstationer.
  • PowerCell – bränslecellsbolag som utvecklar elgeneratorer för bland annat Volvo.
  • Albemarle – en av världens största litiumproducent.

Vad tror du om elbilsmarknaden? Kommer någon av de stora biltillverkarna att konkurrera ut Tesla och har vi missat någon tillverkare? Kommentera gärna nedan.

Inlägget ska ses som inspiration och utgör inte en rekommendation eller ett råd kring investeringar. Tänk på att finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

21
Lämna en kommentar

avatar
Nyast Äldst Mest gillade
Anders Karlsson
Gäst
Anders Karlsson
Glöm inte svenska Ferroamp som handlas på First North Stockholm sen i våras.
Claes Malmberg
Gäst
Claes Malmberg
Tesla är vad IPhone är för Apple dvs har väldigt hög statusfaktor och är verkligen el-bilarnas el-bil. Tror inte på fd Scania-VD:n Leif Östlings teori om att märket inte finns om 5-6 år.
Lars
Gäst
Lars
Har biltillverkarna verkligen tjänat pengar (gått med vinst) på elbilsmarknaden ännu så länge?
Oscar
Gäst
Oscar
Flera biltillverkare säljer sina bilar med förlust för att klara genomsnittliga miljökrav i vissa stater i USA. Inom EU 2021 måste biltillverkarnas genomsnittliga utsläpp vara högst 95 gram koldioxid (CO2) per bil och kilometer. Annars väntar dryga böter. Om VW-gruppen behåller nuvarande utsläpp blir deras böter ca 100 miljarder kr. Så bilarna måste ut på marknaden.
Morgan
Gäst
Morgan
Nio biltillverkare från kina
Investera Grönt
Gäst
Investera Grönt
Globalt är det få länder som klarar att producera el på ett klimatvänligt sätt, så kopplingen mellan elbilar och de ”senaste årens tuffa klimatmål ” förstår jag inte riktigt.. Se exempelvis vad US-EPA https://www.epa.gov/ghgemissions/sources-greenhouse-gas-emissions listar som näst största CO2 producenten..
Ola Elvesson
Gäst
Ola Elvesson
Vad tror ni om Gränges? Har läst någon gång att det behövs mer av deras komponenter i elbilar än i fulbilarna.
Lukasz
Gäst
Lukasz
Ni har inte nämnt NIO i ert artikel där jag tycker att det är ett bolag som percis som Tesla har det svårt nu i början, kursen är väldig låg men precis som Tesla finns potencial. Företaget är nytt och tillverkar endast el-bilar. Potecialet bland kunderna ligger självklart i Kina där marknaden är som störst.
Bngt
Gäst
Bngt

Tesla bygger ett företag från grunden med ambitionen att bli lika stort som de största biltillverkarna på kanske tio år, inte hundra år som de tagit. Det här kräver massiva investeringar i utveckling och produktion. Tesla spenderar allt de tjänar och lite till på att växa så fort de kan för att köra ifrån konkurrenterna. Det finns ingen ambition att visa vinst förrän slaget är vunnet. Tesla skall mätas på hur snabbt de växer och om de kan bibehålla en god bruttomarginal. Efterfrågan är större än tillgången och växer snabbt i takt med att folk börjar se Teslor i trafiken.… Läs mer »

Lars
Gäst
Lars
Put your money where your mouth is. Tycker du att vi ska köpa Tesla-aktier, låter som en god idé?
Jan V Bergqvist
Gäst
Jan V Bergqvist
Om nu CO2 verkligen är problemet, så borde vätgas vara den bästa lösningen. Räckvidd som bensin/dieselbilar och som tar endast ett par minuter att tanka. Det är konstigt att vi endast har 3-4 tankställen i hela Sverige och har inte sett några uppgifter om bygga flera. Tyskland har beslutat (enligt pressen) att etablera 400 tankställen. Då borde vi ha minst 40 i Sverige. Det blir ingen batteridriven elbil för min del, men kanske en vätgasbil.
Oscar
Gäst
Oscar
Det finns några problem med vätgasbilar jämfört med elbilar. 1. Det krävs 3-4 ggr så mycket energi från källa till hjul. Elektrolysen av vatten kräver mycket energi, eller så använder man naturgas och då är det inte så miljövänligt längre. 2. Vätgasens är mycket explosiv. I år exploderade en vätgasmack i Norge och tidigare en i USA. 3. Svårt att hantera vätgasen, gasen måste kylas till minst -253 grader, behållare som läcker. 4. Nytt distributionsnät. 5. Svårt att tanka bilen hemma. 6. Dyrare än el Jämfört med fossildrift är det ändå överlägset.
Per-Åke Roslund
Gäst
Per-Åke Roslund
Jag har en Renault ZOE som extra bil och som rullar mest. Liten men naggande god. P-Å Roslund.

Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Nordnets veckobrev.
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.









Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
close-link