Nordnetbloggen
Peter Dahlgren
VD Nordnet

Ett partnerskap mellan människa och maskin

Idag annonserar vi ett samarbete med det amerikanska bolaget IPsoft kring artificiell intelligens, AI. Med AI menar man normalt robotar som har intelligens, kan tänka som människor och har möjlighet att konstant lära sig nya saker baserat på de interaktioner de upplever.

Begreppet artificiell intelligens ger oss människor olika associationer. Några av oss tycker att det känns opersonligt och exkluderande, medan andra omfamnar teknologin och ser framför sig en mängd nyttiga användningsområden. Det mesta pekar på att de flesta branscher kommer att använda och ha stor nytta av AI i framtiden, t.ex. detaljhandel, sjukvård och fordonsindustrin. Jag tror att också sparande och investeringar är ett område där AI kommer att kunna öka kundnyttan väsentligt.

För oss på Nordnet handlar inte artificiell intelligens om att ersätta våra mänskliga medarbetare med robotar. Du som kund kommer naturligtvis i fortsättningen alltid ha möjlighet att kontakta oss på telefon eller träffa oss på de olika kundträffar vi är ute på. Men genom att implementera artificiell intelligens i vårt erbjudande kommer vi kunna komplettera och utöka vår service, och i förlängningen supporta er kunder under obegränsade öppettider till obefintliga väntetider. Rent konkret kommer vi som ett första steg under hösten att implementera AI i vår nykundsprocess och underlätta för er att komma igång med ett sparande. Det handlar om att digitalt stötta och informera om hur man t.ex. sätter in pengar, flyttar över värdepapper eller elektroniskt signerar avtal. Vi kommer att lyssna på den feedback vi får och sedan bestämma oss för nästa steg, men tänkbara områden där jag ser att AI kan göra skillnad är generell kundservice eller finansiell rådgivning.

Jag är egentligen ingen tekniknörd. Det jag brinner för är vilken skillnad modern teknologi kan göra för sparare och människor i allmänhet. Min utgångspunkt gör att jag kan ställa de självklara (dumma) frågorna och utmana tech-lösningar från ett användarperspektiv. Jag tycker om enkla och intuitiva tjänster och mitt mål som vd för Nordnet är att skapa världens bästa kundupplevelse inom sparande och investeringar. Det tror jag inte är möjligt utan att använda artificiell intelligens och annan kognitiv teknik.

Kommentera gärna nedan om du har synpunkter eller kontakta mig på twitter @CEONordnet. För er som vill läsa mer finns intervju med mig i DI Digital från idag.

/ Peter Dahlgren, Nordnet

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Lämna en kommentar

10 Kommentarer på "Ett partnerskap mellan människa och maskin"

avatar
Sortera:   Nyast | Äldst | Mest gillade
Daniel
Gäst
Daniel

Hej!
Är det inte bättre om ni satsa på eran App till IOS och Android ist för AI? Exempel, man kan inte överföra pengar mellan olika konton i eran app.

Ha en bra dag

Billigt men...
Gäst
Billigt men...

Se nu bara till att inte upprepa t.ex. Telias, Försäkringskassans och dylika misstag. Måste vara betydligt fler än jag som fått nog av att prata med id-otiska dataprogram, som slutar med att man blir fullkomligt vansinnig och lovar sig själv att omedelbart avsluta affärsrelationen ifråga.

Martin G
Gäst
Martin G

Fokusera på mobilappen, den är riktigt dålig just nu.

wpDiscuz

Nordnets veckobrev

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Anmäl

Anmäl
Nordnets veckobrev
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Håll mig uppdaterad
close-link