Nordnetbloggen

Fem generationer Nordnet

En visuell identitet i form av t.ex. färger, typsnitt och logotyp behöver uppdateras med jämna mellanrum för att kännas relevant och modern. Vi på Nordnet har i dagarna presenterat en uppfräschad grafisk profil, och här är tankarna bakom vårt nya utseende.

Uppdateringen föddes ur ett par olika behov. För det första saknade vi en enhetlig profil i de kanaler där vi möter våra kunder. Vi såg olika ut på webben, i mobilen och i marknadskommunikation. Gränssnitten har tagits fram under olika tidsperioder och delvis av olika team, vilket har gett oss ett spretigt intryck. För att öka vår igenkänning och enhetlighet var vi i behov av en gemensam visuell identitet i alla kanaler. Vår nya profil ska funka i både digitalt och print, internt och externt samt mot såväl kunder som aktieägare. För det andra ville vi modernisera vårt utseende. Utvecklingen inom grafisk design och allmänna trender ändrar helt enkelt preferensen för vad som ser bra ut. Ett företags grafiska profil skiljer sig i detta avseende inte från våra ändrade åsikter när det gäller t.ex. utseende på kläder och inredning eller formgivning av brukskonst.

I vår nya profil använder vi nya färger, men har behållit den klassiska Nordnet-blåa kulören i logotypen. Vi har också ändrat typsnitt, och för att bättre åskådliggöra och få engagemang kring finansiell data kommer vi att arbeta mer med ikoner, diagram och infographics. När det gäller vår logotyp ville vi modernisera den utan att minska igenkänningsgraden. Vi var nöjda med symbolen, men tyckte att ordet i bokstäver var ganska tunt och konturlöst samt dessutom inte tillräckligt läsbart i mindre format. Lösningen blev att behålla figurmärket, men att synliggöra ordmärket med fetare bokstäver i ett modernare typsnitt. Vi tycker att resultatet blev tydligare, mer kaxigt och att vi nu syns bättre vid en första anblick. Döm själva – här är fem generationers Nordnet-loggor, från starten av företaget 1996 tills idag:

Fem generationer Nordnet 3

Vi introducerar vår nya grafiska profil nu, men det kommer att ta tid att uppdatera alla våra kanaler och enheter. De huvudsakliga ytorna på Nordnet-sajterna, marknadsföring och kundkommunikation kommer vi att uppdatera på en gång. Våra sekundära webbplatser, som bloggen och vår sida för investerare, kommer att ta lite längre tid. Beträffande våra fysiska enheter, som visitkort och give-aways, kommer vi av ekonomiska skäl använda slut på de gamla innan vi beställer nya.

På Nordnet arbetar vi efter devisen Transparent Banking, och i transparensens namn har vi valt att dela med oss av våra grafiska riktlinjer. Där finns mer detaljer kring hur vi tänker och mer exakta beskrivningar av typsnitt, färger och andra beståndsdelar i vår nya visuella identitet. Arbetet har internt letts av marknadschef Annika Javestad och chef för produktdesign Marcus Castenfors. Vi har också tagit extern hjälp av företaget Seventy.

Hör gärna av er med kommentarer. Antingen i kommentatorsfältet nedan eller på twitter, @JohanNordnet

Johan Tidestad
Kommunikationschef Nordnet

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Lämna en kommentar

avatar

Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Nordnets veckobrev.
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.









Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
close-link