Nordnetbloggen

Förväntningar gör att vi inte ser klart

Fortfarande blir jag lite glad när jag kommer hem från IKEA och alla skruvar finns med i mitt Billy-paket. Ibland får jag till och med några extra skruvar (jo, jag läser bruksanvisningar till skillnad från min man) och då blir jag lite extra glad. En bonus! Dessutom var det ju så billigt. Det vet ju alla. På IKEA är det så prisvärt att det kan vara okej att de missar några skruvar här och där. Visserligen blir det lite jobbigt att åka fyra mil till närmaste varuhus nu när bensinen kostar 14 kr för varje mil, men när man väl är där så behöver man knappt visa kvittot för att få en hög med precis den skruven man saknar. Service när den är som bäst! Annat är det när man köper ett dyrt matsalsbord på Mio och de där idioterna har glömt skicka med iläggsskivan så att man måste åka tillbaka fastän man jobbar heltid, har ett sjukt barn och en man som gnäller för att man inte kontrollerade att allt var med. Hela dagen är förstörd.

Ikea har verkligen lyckats i sin marknadsföring. Man har lyckats hålla kvar de låga förväntningarna från 70-talet då IKEA egentligen helt saknade konkurrenter men ökat kvalitén på sin distribution, design och innovation. Att klaga på Ikea är lite som att klaga på den svenska folksjälen.

Om Ikea är ”folkets varuhus” så har banktjänstemännen lyckats åt andra hållet. De är så onåbara i sitt kunnande och expertis att större delen av befolkningen gladeligen lägger sina pengar i deras händer, antingen direkt i form av svindyra fond-i-fonder eller indirekt genom att låta pengarna tappa värde på ett bankkonto. Att ha samma status som en banktjänsteman måste vara varje säljares våta dröm: kunder som nästan aldrig ifrågasätter produkten, som inte bryr sig ett dugg om priset och som dessutom är toknöjda när de går därifrån. Det stora flertalet är också lojala sin ”säljorganisation”. Därför gör bankerna miljardvinster varje år. Visst rasar många, men utan att förstå sin egen roll i det hela. Nästa vecka har man dessutom glömt tidningarnas rubriker och kan lägga sin energi på att bli irriterad på en säljare på Dressman som försöker sälja extra strumpor nästan en hundralapp. Hur lättlurad tror den där insmickrande skjortförsäljaren att jag är egentligen?!

Jag är ingen expert, jag har inte rätt att ge råd angående specifika aktier. Jag har däremot ingen egen agenda i mina rekommendationer för jag säljer ingen produkt som de gör på ett lokalt bankkontor. Jag kan tycka att det är bra att det är reglerat vilka som får ge rådgivning och säkerligen finns det mycket bra tips man kan få från en ”expert”, precis som man kan få bra tips av en säljare när det är dags att köpa en ny bil eller en tv. Men man bör se både människor och företag för vad de är, oavsett om det är en gammal folklig möbelaffär eller en vänlig person med slips bakom ett skrivbord: nämligen en miljardindustri.

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Lämna en kommentar

avatar

Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Nordnets veckobrev.
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.









Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
close-link