Nordnetbloggen

Historien om ett tuggummi

En av mina första förebilder inom ledarskap och affärsmannaskap sa en gång till mig: ”Om du är bäst nu betyder det bara att du har varit bäst”. Det ligger mycket i det, för när vi firar en vinst så betyder det att förberedelserna, träningen och energin vi lagt ner varit bättre än någon annans. När man står där på prispallen skall man såklart fira sin framgång, men dagen efter måste man på nytt börja kämpa för att bli bättre än igår. Konkurrenterna har nämligen en tendens att alltid evolvera (jämför t.ex. 100 meter löpning för herrar där världsrekordet 1892 var 10,8 sekunder mot nuvarande världsrekord på 9,58*).

Ett exempel inom retail är tuggummit TOY vilket lanserades första gången 1934 och snabbt blev en stor succé. Under guldåren 1960-1970 såldes mellan 600-700 ton per år. Faktum är att tuggummit var så populärt att ordet ”Toy”  blev slang för tuggummi som lever kvar än, framförallt i norra Sverige. Tyvärr skulle även denna jättesuccé till produkt falla offer för konkurrensen bara något år senare. När de sockerfria alternativen tog mark var Toy långt efter, och när man till slut följde efter sina konkurrenter med ett sockerfritt alternativ var det redan försent. Konsumenterna hade övergett produkten och 1998 lades slutligen tillverkningen ner. På senare år har Toy återlanserats, men den forna populäriteten är långt borta*.

Om man likt mig ska investera i bolag som skall generera vinst i många år framöver så tror jag att det är viktigt med ett företag som är öppet för förändring, som har en platt organisation där alla medarbetare får vara delaktiga och som har ledare som inte är rädda för att någon annan ska vara bättre än de själva utan som utmanas av konkurrens. Precis som jag skrivit tidigare är det farligt att vara rädd för att förlora, för då kan man aldrig vinna. Jag tror på företag som firar sina framgångar men redan dagen efter sätter sig ner och funderar på hur de kan bli lite bättre än igår. Som är beredda att ändra strategi och erkänna att det som fungerade igår inte fungerar idag. Det är turbulenta tider och idag har man inte ett par konkurrenter som TOY hade år 1934, utan ibland 1000-tals eftersom vi idag kan beställa en tv direkt från fabriken i Japan eller en kryddmix från en ranch i USA. Om världen som marknad bara upplevs hård och omöjlig för att det krävs en förändring är det säkert svårt för det företaget att överleva, men de organisationer som ser chansen att få hela världen som kund har alla möjligheter i världen. Ett sånt bolag vill jag investera mina pengar i.

 

 

 

 

* Källa: Wikipedia

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Lämna en kommentar

avatar

Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Nordnets veckobrev.
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.









Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
close-link