Nordnetbloggen

I huvudet på Tellus Fonder

Detta inlägg är marknadsföring.

Är ”we are social and digital” hypen snart över?

En mega trend de sista 10 åren är vårt behov av att synas och höras. Allt vad vi gör och tänker ska sändas i realtid, och så hoppas vi på likes från vänner och klanen, och så känner vi feeling good. Ett slags ultimativt och momentant behov av bekräftelse? Typ, titta, jag finns och jag tänker och gör bra grejor. Jag ser cool ut, jag reser och upplever, jag är ”god” och postar och likar dom korrekta värderingarna, i realtid. Det vill säga, jag är, eller känner mig, ung och modern, nästan typ lite proggig och jag ”hjälper” världen – i realtid. Yes, jag är ”god”. Yes, jag är anställningsbar! Eller, yes, rösta på mig! Och blixtsnabbt ska allt gå, gärna i tweet format. Kort och klatschigt, one liners, och sen över till nästa tema och aktivitet. En värld lite typ som Illustrerade Klassiker.

Men, är det här i realtid one in the crowd beteendet verkligen önskvärt? Gör det att jag verkligen ”look good, feel good, och inte minst stay good”? Och ärligt talat, who cares?

En annan mega trend de sista 15 åren är online spel med olika innehåll. Det börjar när man är runt tre år gammal (och när föräldrarna vill få egen tid i sin smartphone, eller bara en lugn flygresa till semestermålet, eller på en restaurang). Och sen fortsätter det och peakar i online war games, som kan hålla på upp mot i trettio års åldern. De digitala spelen har slagit ut det mesta, typ som att vara fysiskt social eller att läsa eller att utöva sport, eller att bara göra ingenting. Kanske ett problem?

I vilket fall vill nu Kinas regering styra hur mycket tid man lägger på online video games. Varför då? Kanske därför att regeringen annars mister kontakten till sina kommande och unga medlemmar? Och i Kina, som i många andra länder gäller ju att manage information to stay in power. Eller, kanske bara därför att för mycket gaming inte är bra för hälsan och för ett  sunt och hållbart samhälle? Vem behöver ett samhällskontrakt i cyberspace?

I micro cosmos kan en sån här fråga vara make eller break för ett bolag som Tencent, som är ett av Kinas och världens största investmentbolag, och som har sin absolut största exponering mot produkter och tjänster inom det digital ”social” och ”gaming”. Och visst, Facebook & Co är oxå i samma business. Dom vill alla få så mycket av din tid, air time, som möjligt.

Och, vad kan nästa mega trend bli, efter det att Genration Z och Milleniums vuxit upp? Antidigital? Mer privacy och integritet? Och ska vi acceptera att big brother vet minsta lilla detalj om oss? Varför då? Men, kanske trivs vi bäst i det digitala rummet och där vi via olika spel (och datingappar och sociala appar för likes) kan få vara den identitet som för stunden och lynnet passar oss bäst? Rätt bekvämt?

Ett boktips på teman och funderingarna ovan är Nassim Nicholas Taleb’s sista bok ”Skin in the Game”.

Life goes on

Lars Källholm, Tellus Fonders placeringsråd

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Lämna en kommentar

avatar

Nordnets veckobrev

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Anmäl

Anmäl
Nordnets veckobrev
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter,
klicka här.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
close-link