Nordnetbloggen

Information och varumärke i rätt förpackning

Atombombens ”fader” J. Robert Oppenheimer lär ha sagt att ”Bästa sättet att sprida information är att förpacka den i en person”, vilket säger en del om den senaste tidens uppmaningar att fler VD’ar och landschefer, likt Jan Dinkelspiel för Nordnet, skall börja twittra. Jag tror att det kan vara bra för ett varumärke att ha en engagerad person som visar insidan av ett bolag, men framförallt sitt engagemang. Det finns många människor som ”är” ett företag som har varit fantastiska succéer genom åren. Richard Branson är en av dem, Steve Jobs var en annan. Nackdelen med ett företag som har en stark frontperson kan också vara att företaget faller med dem den dagen de inte kan vara en del av det av olika anledningar.

Information är för övrigt min största utmaning både arbetsmässigt och i mina investeringar. Tyvärr är den både svår att förmedla samt ta till sig. Ju mer jag vet, desto mer känner jag också att jag borde lära mig både privat och arbetsmässigt. Kombinationen att kunna visa upp en tydlig bild av vart företaget är på väg, vilka mål vi har för tillfället och dessutom synas utåt med de mål och utmaningar vi står inför kan bara vara positivt och jag förstår faktiskt inte varför inte fler vill synas under sociala medier. Enda anledningen kan jag tycka är de som inte anser sig ”vara” företaget de arbetar för eller risken med uttalanden som tolkas som något annat (BP-chefen Carl-Henrik Svanberg behövde dock inte Twitter för att slänga ur sig ”We care about the small people”). Men då är också frågan om man vill satsa sina pengar i något där ledningen inte känner ägandeskap. Nu är det något överdrivet såklart, jag tror inte Twitter är hemligheten till ett given kassako, men som jag skrivit om tidigare tror jag att de som tar vara på hela världen som marknad har en stor konkurrensfördel på sikt mot oföränderliga företag. Ett bra exempel är idrotten. För bara några årtionden sedan sprang man 100 meter, var bäst och kommenterade sin prestation kort i pressen. Nu räcker det inte att vara bäst för att få sponsorer, nu är allt en show, att bygga varumärke, att synas. Det är inte fel anser jag, ett bra varumärke är värt mer än stora materiella tillgångar såsom mark eller byggnader. På Interbrand kan du hitta världens största varumärken med coca-cola inte helt otippat i toppen på 77 miljarder dollar, tätt följd av apple.

Vill du uppmana din VD-favorit till att twittra, använd hashtagen #vdtwitter. Eller skapa ditt eget personliga varumärke samtidigt som du följer andra inspirerande och drivna människor med samma mål som du. Vad tycker du, är sociala medier nyckeln till framgång eller en ovanligt lång sommarplåga?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Lämna en kommentar

avatar

Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Nordnets veckobrev.
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.









Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
close-link