Nordnetbloggen

Inga tecken på avmattning inför årets köpfest Black Friday

Den amerikanska köpfesten Black Friday slog igenom på allvar i Sverige ifjol. Vad tror webbutiker och utvecklare av e-handelssystem om årets upplaga som infaller den 25 november? Finwire tog tempen på några företag i branschen.

I USA har evenemanget länge varit startskottet för julhandeln och i Sverige visar undersökningar att företag kan nå en bredare målgrupp eftersom fler handlar till sig själva istället för att köpa julklappar så tidigt. Enligt PostNord handlade svenskarna för inte mindre än 2,3 miljarder kronor under Black Friday ifjol.

”Intresset har fördubblats varje år de senaste åren och förra året blev det den största shoppingdagen på året. Hittills har vi inte sett några tecken på att tillväxten kommer att avta i år”, sammanfattar Oscar Mannbro på Viskan Distanshandel som utvecklar e-handelssystem. Bolaget är baserat i Borås och är inte börsnoterat.

De får stöd av färsk statistik som visar att e-handeln fortsätter att öka. Under det tredje kvartalet växte e-handeln med 15 procent jämfört med samma period ifjol, enligt e-barometern.

Hur klarar då branschen av den här ökningen? ”Utmaningen är framförallt att hantera all trafik. Därför flyttar fler retailers sina lösningar in i molnet så att de kan skala sin datakapacitet utifrån hur mycket trafik som kommer in”, säger Anders Andersson på e-handelsutvecklaren Avensia som är noterade på First North.

 

Anställer fler

Uppsvinget gör att flera företag i branschen anställer personal. Viskan Distanshandel har rekryterat fyra personer under hösten för att möta upp behovet. ”Vi försöker också sänka trösklarna så att mindre och medelstora e-handlare som nu upptäcker behoven av ett effektivt system för ordermanagement, ska kunna göra det till en rimlig kostnad”.

Avensia har också anställt flera personer med titeln rådgivare under de senaste två åren. ”Det är egentligen den största utmaningen för oss, att kunna rekrytera i takt med att nya kunder kommer in”.

Inte mindre än 3 miljoner besökte någon av Qliros webbutiker under fjolårets Black Friday. Ett urval av dem är CDON, Nelly och Gymgrossisten. Under eventet genererade deras sajter 180 miljoner kronor i intäkter. Det kan jämföras med 5,1 miljarder kronor under hela året, vilket alltså motsvarar 3,5 procent av årsomsättningen. Qliro är noterade på Stockholmsbörsens Mid Cap-lista.

 

Anpassar till kunderna

Flera trender märks. Bland annat tenderar e-handel och butiker att växa ihop allt mer. ”De som lyckas bäst är de som kan finnas på plats för sina kunder oavsett kanal och leverera en sammanhängande upplevelse över kanalerna, det som brukar benämnas omnikanal”, säger Viskan Distanshandel.

Att klara av den höga servicegraden är en utmaning både för stora och små aktörer. ”Därför ökar vi kapaciteten i butikernas kundservice och lager”, säger Qliros kommunikationschef Erik Löfgren.

Kundernas köpmönster är också i förändring. ”En trend är att butikerna kommer att bli mindre och mer av showrooms där det fysiska blandas med det digitala i form av pekskärmar som är kopplade till e-handeln. Kunder i centrumbutiker vill ha en upplevelse, till exempel kunna kombinera ett par glas vin med shopping”, fortsätter Viskan Distanshandel.

Qliro som tagit fram sin egen betalningslösning säger dessutom att ”köpet måste vara enkelt att genomföra och kunden ska få rätt valmöjligheter så att betalningsalternativen passar deras preferenser”.

Enligt TNS/Sifo webbpanel var de största kategorierna på Black Friday ifjol kläder, hemelektronik, heminredning, skönhet och hälsa samt data och tv-spel.

”Något vi hittills har varit ganska skonade från här hemma är företag som Amazon och Alibaba. Det kommer vi förmodligen få se mer av framöver och det kommer att sätta ytterligare press på retailers förmåga att addera mervärden utöver pris”, säger Avensia.

 

Flera shoppingdagar konkurrerar

I USA fortsätter konceptet att utvecklas av enskilda aktörer. Inför årets Black Friday lanserar till exempel e-handelsjätten Amazon en specifik sajt som ska förmedla specialerbjudanden ända fram till jul.

Men det är inte bara Black Friday som både drar in pengar till handeln och skapar utmaningar. Ett event som nämns som uppstickare nästa år är Singles Day, alltså Kinas motsvarighet till Black Friday och faktiskt världens största shoppingdag. Den firas den 11 november.

”Om det kommer att ske på bekostnad av Black Friday är svårt att veta, men det är inte omöjligt. Svenskar gillar att ta till sig nya globala trender”, säger Viskan Distanshandel.

Avensia nämner även att Cyber Monday är ett av de nya evenemang som ställer krav på e-handlare. Cyber Monday är måndagen efter Thanksgiving-helgen.

Finwire
Nyhetsbyrå

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Lämna en kommentar

avatar

Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Nordnets veckobrev.
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.









Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
close-link