Hoppa till huvudinnehållet

Köpa investmentbolag med premie?

När ett investmentbolags aktiekurs är högre än det underliggande substansvärdet brukar det kallas att det handlas till en premie. Motsatsen, när kursen är lägre än värdet man får, kallas för rabatt. Just nu är det många investmentbolag som handlas till en premie och naturligt ställer man sig frågan om det är värt att köpa eller vänta.
Det blir en nulägesvärdering av investmentbolagen och vad som hänt när man köpt på premie historiskt.

Mest köpta och sålda under 2020

InvestmentbolagFörändring ägareÄgare 2020-10-15Ägare 2020-01-01
Investor28% 33 067 25 803
Kinnevik12% 16 310 14 620
Latour8% 10 666 9 840
Industrivärden13%10 531 9 306
Bure24%7 510 6 061
Svolder23%5 504 4 479
Lundbergföretagen1%4 9174 886
Vostok New Ventures59%2 457 1 542
Öresund3%2 4472 382
Creades19%1 623 1 362
Traction2% 681 669
Antal ägare är på Nordnets plattform

Investor är det klart största investmentbolaget om man ser till börsvärde och flest antal aktieägare, det är dessutom ett företag som funnits i över 100år.
Många investmentbolagssparare äger ofta Investor och vi kan se att antalet sparare hos Nordnet har ökat under året med närmare 28%.
Skulle jag ge mig på en gissning så tror jag även många av de som var ägare sedan tidigare också passat på att köpa mer Investor under kursnedgången i år.

Störst procentuell ökning är Vostok New Ventures med ca 59% fler ägare än vad det var vid årsskiftet. Det är förvisso från relativt små nominell tal om man jämför med många av de andra investmentbolagen. Kanske är det en kombination av stor substansrabatt och bra kursuppgång som lockar många placerare.

Inget investmentbolag har tappat ägare utan det har minst sagt varit en positiv attityd mot investmentbolag under året.

Volatilt börsår – Vilka har gått bäst

InvestmentbolagKursutveckling från årsskiftetSubstansvärde förändring från årsskiftetSenaste/nästa rapport
Creades114%47%30-sep
Kinnevik71%47%30-sep
Latour40%5-nov rapport
Vostok New Ventures34%23-okt rapport
Bure31%5-nov rapport
Svolder24%12%09-okt
Investor12%19-okt rapport
Lundbergföretagen5%19-nov rapport
Industrivärden5%0%30-sep
Öresund1%-3%30-sep
Traction-10%23-okt rapport
Källa: Bolagens hemsida + rapport

Kursutvecklingen från årsskiftet är totalavkastning, alltså inklusive eventuell utdelning återinvesterad.

Substansvärdets förändring har jag bara angivit på de som har rapporterat nyligen. Du ser datum för nästa rapport i kolumnen längst till höger. En eloge till Creades, Öresund och Industrivärden som rapporterar substansvärde varje månad. En guldstjärna till Svolder som publicerar det varje vecka!

Även om vi ännu inte har data för alla, så ser vi i alla fall tydligt på de som rapporterat nyligen att kursuppgången har varit större än substansvärdets ökning. Det betyder att investmentbolagen har blivit dyrare än tidigare sett till substansvärdet. Många handlas dessutom till en premievärdering idag, alltså att priset är högre än det underliggande värdet.

InvestmentbolagSubstansrabatt/Premie nu
Investor16%
Vostok New Ventures10%
Industrivärden8%
Kinnevik6%
Traction4%
Öresund-5%
Lundbergföretagen-5%
Svolder-8%
Bure-27%
Latour-51%
Creades-83%
Källa: Ibindex.se

Som avslutning är det också värt att kolla på vad är faktiskt skillnaden mellan aktiekurs och substansvärde idag, det vi kallar för substansrabatt eller premie.

Mest rabatt får man idag via Investor.

Största premie hittar man i Creades. Den är hela -83%, det var en dag innan rapporten som aktien var uppe i 100% premie. Vid det tillfället så betalade du dubbelt så mycket än vad substansvärdet var värt. Japp, du läste rätt – det var som att betala för 2 men få 1.

Att betala mer än vad du får i underliggande värde är man bara villig att göra om man tror stenhårt på att investmentbolagen kommer kunna skapa så mycket värde i framtiden att det kommer motivera att betala ett överpris.

Sälja investmentbolag på premie?

Jag har själv haft en ganska restriktiv syn på att äga investmentbolag på en premie. Så jag ville testa att se om det är en bra idé att sälja investmentbolag som handlas på premie eller om det fortfarande är bra att investera i dom även när priset är högre än det underliggande värdet.

Studie:

Månadsspara 1 000 kr i ett investmentbolags aktie konstant varje månad

vs

Månadsspara 1 000 kr bara på rabatt. När aktien värderas till premie, så säljs hela innehavet av och portföljen ligger med cash. Oavsett så månadssparas det in en tusenlapp, men det köps inga aktier om det är premievärdering.

Villkor: Perioden är 2014-03-01 tills idag. Jag har kollat aktiens pris samt substansvärde vid sista handelsdagen per varje månad. Värderingen är deras senaste rapporterade substansvärde. Jag har ej räknat med utdelning, så totalresultatet är rimligtvis ännu högre för den som konstant månadssparat.

I en aktie som Creades som senaste året har handlat till premie så har det varit en riktigt dålig idé att sälja. Även om aktien har verkat dyr, så har kursen fortsatt upp och substansvärdet har ju faktiskt ökat också.

Investor handlas alltid till en viss rabatt. Så där har det inte varit någon skillnad. Både Kinnevik, Industrivärden och VNV har varit likvärdiga senaste åren.

Bure har ganska nyligen nått en premievärdering. Det har varit en dålig idé än så länge att sälja av, då aktien har gått väldigt starkt.

En aktie som Öresund har både handlats till en premie under en längre tid samt haft en ganska så svajig prestation senaste åren. Trotts detta har det varit en bra idé att köpa även när det varit premie.

Lator har många länge klagat på att aktien handlats till en premie. För den som inte har ägt den aktien så har man gått miste om mycket avkastning. För den som månadssparat oavbrutet är det nästan det dubbla värdet än den som legat likvid större delen. Med utdelningen återinvesterad är det ännu bättre.

Lundbergs har också haft premie under en lång tid och värdet har fortsatt upp.

Svolder som det föredömme de är har redovisat varje vecka sitt substansvärde tillbaka till 90-talet. Så jag gjorde en längre undersökning på de. Aktien har haft ett gäng jobbiga perioder under åren och det har varit både kraftiga rabatter och premier under vissa perioder. Men det är ändå ganska tydligt att man inte har gjort en bra affär om man sålt vid tillfälle aktie når en premievärdering. I Svolders fall har de nästan uteslutande haft en börsnoterad portfölj, vilket i praktiken betyder att det finns nästan ingen rationell anledning att äga de till premie. Men även när värderingen har varit stretchad så har det på sikt lönat sig.

Slutsatsen är att ibland är marknaden irrationell och aktier kan vara övervärderade. Väldigt ofta har dock premier uppstått för att bolagens förmåga att skapa värde har varit stor, snarare än att marknaden varit extra irrationell. Företagsledare som är duktiga på att skapa aktieägarvärde ska ibland premievärderas.
Det är otroligt svårt att tajma marknaden ser vi ännu en gång exempel på här. Att använda substansrabatt/premie som verktyg är i alla fall en dålig idé.

Den större slutsatsen är ju givetvis att det är en bra idé att månadsspara en tusenlapp i investmentbolag. Men det hoppas jag du redan visste! 😉

Vilka Investmentbolag lockar hos dig? Dela gärna dina tankar i kommentarsfältet.

/Alexander Gustafsson

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier och fonder gett historiskt god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning.

Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Subscribe
Notifiera mig om
guest
15 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest gillade
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer
Anonym
Anonym
2020-10-19 19:27

Momentum slår substansrabatt med andra ord.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2020-10-20 11:28

Det är ett bra sätt att förklara det på 😉

Anonym
Anonym
2020-10-19 09:56

I stället för att köpa investmentbolagen vid premievärdering, köp deras portföljbolag (när det är möjligt)?

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2020-10-19 10:46

Ja, det kan man tycka. Men många har en mix av onoterat eller genomför transaktioner som gör att de ändå lyckas skapa ett aktieägarvärde

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2020-10-19 15:01

Mest intressant att Spiltan inte lönar sig bättre än enskilt ägande i vissa bolag. Skulle vara intressant att höra ett förslag om vilka man själv skulle välja för en ” korg ” av de bästa bolagen i stället!!!
jag har också sett att Spiltans globala investmentbolagsfond inte alls gått så bra : Valutaeffekter eller bara sämre kompetens att bedöma icke svenska investmentbolag??

Anonym
Anonym
2020-10-19 08:50

Tack för alltid läsvärda rader.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2020-10-19 10:45

Tack för att du läser Jan, glädjer mig att höra 😀

Anonym
Anonym
2020-10-19 08:17

Hej, det hade varit kul ifall du kunde lägga till månadssparande i Spiltan investmentbolag fonden i respektive jämförelse 🙂 Mvh Mattias

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2020-10-19 10:45

Aaah, intressant fråga. Om man månadssparade konstant 1000kr i Spiltan Aktiefond Investmentbolag sedan 2014-03-01 så uppgår det värdet till 140 000 kr idag.
Då kan du se i bilderna ovan vilka som har ett högre värde och vilka som har ett lägre värde, alltså vilka investmentbolag som har gått bättre eller sämre än att köpa denna korg av investmentbolag

Anonym
Anonym
2020-10-19 08:11

Nu är ju skiljelinjen hur bolagen handlar kring historiska snitten på tex 1-2-3 år och därav sälj eller köp. Att bara säga sälj premie eller köp rabatt blir missvisande då det inte tar hänsyn till något historiskt snitt..

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2020-10-19 10:32

Ja, det är förvisso sant. Skulle vara intressant att mäta; Bara köp när aktie går under sitt historiska snitt, sälja när den går över.
Oavsett så var min tanke med ovanstående att slå hål på just det här med att bara vilja köpa på rabatt. Jag får nämligen frågan oftast, där frågeställaren antingen direkt eller indirekt visar en motvilja att köpa när det är premie.
Jag har själv faktiskt varit lite skeptisk till att köpa på premie, men ibland är det lite dyrare att köpa kvalitét.

Anonym
Anonym
2020-10-17 15:53

Hej alaxander lite överkurs. Om man bara köper vi rabat och inte vid överkurs. Och sen blir det rabat. Om man då skulle ha köpt för alla tusenlappar man inte köpt när det inte var rabat. Hur mycket skillnad skulle det bli då. Fråga 2. Hur många gånger var det inte rabat i investmentbolagen i de olika bolag så hur många tusenlappar använde man inte. Beräkningen blir viktig i början av de 23 åren. Räntan på räntan efekteten blir störst då Själv så roa ja mig med att se hur mycket barnbidraget skull bli om man sparade hela det i… Läs mer »

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2020-10-18 09:20

Hej Håkan, Jag har ju mätt det som om man säljer allt och sen köper tillbaka bara vid rabatt. Jag tolkar din fråga som att man behåller, men inte investerar nytt kapital förens det blir rabatt. Skulle kunna testa det också, men är ganska övertygad om att resultatet är ganska liknande. Då det är många investmentbolag som har fortsatt upp under lång tid med en premievärdering. kanske att ett exempel som Öresund skulle ha kunnat optimerats då kursen har varit lite slagig under senaste åren. Sen är som sagt min större poäng; Gör det inte svårt för dig, köp bra… Läs mer »

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2020-10-19 10:02

Förrän, inte “förens”… 🙂

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2020-10-19 10:30

Tack 😉

© 2024 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm