Nordnetbloggen

Nu drar vi upp rullgardinerna och putsar våra fönster

I första delen av transparensbloggen berättar vår VD Håkan Nyberg om hur vi arbetar med transparens. 

Transparens är en del av vår företagskultur. Innanför vår fasad är vi öppna, raka och fokuserade på lösningar som blir bra för både oss och kunderna. Vi har inga dolda agendor, och strävar efter en jämställd relation med våra kunder. Men så länge du inte vet att det är så vi jobbar, så är vi ju heller inte helt transparenta.

Full insyn kräver ordning och reda

Nu vill vi riva fasaden, dra upp rullgardinen och tvätta våra fönster. Du ska kunna se rakt in, och förstå vad som händer med dina pengar när du valt att sätta in dem hos oss. Det är det vi menar med Transparent Banking − det handlar om tydlighet, öppenhet och insyn.

Som vanligt när man ska visa upp för andra hur man har det, vill man gärna städa lite.

Under de senaste månaderna har alla medarbetare på Nordnet hjälpts åt att hitta saker vi behöver fixa till för att bli så tydliga och öppna som vi vill vara. Några exempel på saker vi ska göra:

  • Informera tydligare om de kostnader du som kund betalar
  • Förenkla vissa processer
  • Förklara hur våra tjänster fungerar på ett mer lättförståeligt sätt

Hjälp oss att prioritera rätt

På den här bloggen kommer du kunna följa hur vi bockar av punkt för punkt på vår ”att göra-lista”. Det blir en inblick i vad vi jobbar med, hur vi tänker och prioriterar på vägen mot att bli mer transparenta.

Använd gärna kommentarsfältet för att dela med dig av dina tips och idéer. Hur vill du få mer makt och kontroll över dina pengar?

Under tiden fortsätter vi putsa och städa.

Håkan Nyberg
Vd, Nordnet

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

42
Lämna en kommentar

avatar
Nyast Äldst Mest gillade
Anonym
Anonym

Vad händer med Experterna och Utmanarna? Kommer de svenska och danska utmanarna fortfarande att göra affärer? Några av experterna kan man ju prata med på Shareville nu. Det skulle dock ha varit intressant och lärorikt med mer diskussion och utvärdering av strategin och aktieval. Samma när ni hade andra utmanare och experter tidigare. Nordnet skulle också kunna vara mer transparenta med applikationsutvecklingen. Till exempel vad finns det av nya funktioner i nya wintradeversioner och finns det något som inte fungerar. För några månader sedan försökte jag att uppgradera till den då nyaste Wintradeversionen, men programmet kraschade när jag försökte handla… Läs mer »

Anonym
Anonym

Hej Lars, Vad kul att du uppmärksammar Experterna & Utmanarna. De svenska utmanarna avslutade sin handel i våras, medan de andra tre nordiska länderna finns kvar. För andra utmanare kan du besöka Shareville och hitta spännande profiler där. Vår Sverigechef intervjuade till exempel Sokrates nyligen, läs den intervjun här. Tack för din feedback gällande uppdateringar. Jag håller helt med dig om att vi måste bli bättre på att kommunicera vilka uppdateringar som är aktuella/kommande för Wintrade, men även för vår hemsida och övriga applikationer. Hur skulle du vilja ta del av den informationen? Återkom gärna med ett förslag, så tar… Läs mer »

Anonym
Anonym

Hej, oj, ser ju nu att flera av Experterna och Utmanarna har varit aktiva i november. Jag tittade bara på framsidan och såg att flera inte hade skrivit kommentarer på länge. De har bara handlat utan att kommentera affärerna. Nu finns det ju så många användare på Shareville att det blir en mer intressant tjänst istället för utmanarna. Ni kan nog hitta något ställe att skriva när något ändras i Wintrade eller på hemsidan. Nordnet Tech – Nordnet’s IT and Innovation departments – har ju en blogg här på Nordnetbloggen. Ifall det är dessa som tar hand om Wintrade och… Läs mer »

Anonym
Anonym
Hej igen Lars! Ja, då förstår jag. Som du ser, hittar man både kommentarer och transaktioner på den sidan. Bra feedback, nu har vi över 26 000 ”utmanare” på Shareville. Bra idé, jag håller med dig. Jag tar med mig ditt förslag vidare till mina kollegor som sköter den bloggen. Ser fram emot fler bra idéer från dig här på Transparensbloggen. Hälsningar Philip, kundservice
Anonym
Anonym

Riktigt bra initiativ! Jag har länge efterlyst en ökad transparens på en punkt som ingen annan aktör på marknaden erbjuder eller är pigga att prata om. Med er transparenssatsning anser jag att ni har en fantastisk möjlighet att kliva ett steg före alla andra. Redovisa vilken kickback ni får från respektive fond på er plattform. Vi fattar att ni måste ta betalt någonstans för era gratisplattformar, så varför inte göra det mer transparent? Särskilt intressant blir det på era rekommenderade topp 30-fonder som till synes har låg morningstarrating många gånger. Låt mig där även få veta varför de är rekommenderade… Läs mer »

Anonym
Anonym
Hej Erik, ditt förslag ligger helt i linje med vår satsning på transparens. Diskussionen har varit uppe och jag vet att det är en fråga vi vill kunna lösa – en liten utmaning är den att redovisa intjäning utan att helt och hållet offentliggöra överenskommelser mellan oss och fondbolagen gentemot andra aktörer. Jag kommer se till att dela med mig av ditt inlägg till rätt person och vill samtidigt tacka dig för att du tagit dig tid att dela med dig av din feedback! Ha en trevlig helg när det blir dags. //Faraz
Anonym
Anonym
Blev kund hos er nyligen efter att Avanza förändrat sin courtage-struktur. Orsaken till att det blev just er startade med att jag följt er pod med Günther och Jan sedan länge och andan där är ju i samma rättframma ton – vilket är huvudorsaken att jag fick upp ögonen för er. Annars hade jag sannolikt blivit kvar hos Avanza eller möjligen hamnat hos ngn annan av de banker jag anlitar. /Urban
Anonym
Anonym
Hej Urban, kul att höra. Vi tror och hoppas att en rättfram ton tilltalar potentiella kunder och glädjer oss över att det påverkat dig positivt. Tveka inte på att höra av dig till oss med synpunkter och förslag på hur vi kan bli mer transparenta när/om såna dyker upp. Hälsningar, Faraz
Anonym
Anonym
Låter bra, önskar kunna se i en särskild kolumn hur mycket courtage jag betalar per tidsenhet, typ år.
Anonym
Anonym
Klockrent Magnus! Att redovisa courtage i samband med orderläggning och som separat del av transaktionslistan finns på listan över saker vi behöver göra för att leverera på löftet om transparens. Kan inte i dagsläget sätta en deadline på när vi är i hamn, men det ligger högt upp på listan. Tack för din feedback och ha en trevlig helg. //Faraz
Anonym
Anonym
Jag ser fram emot det. Jag har ringt/skrivit och frågat efter sammanställningar och får svar en länk med kostnader. Jag har letat i transaktionshistorik och INGENSTANS står det era avgifter som ni drar. Nu har ni sagt det och nu är det upp till bevis. Transparans….jag tar er på orden….
Anonym
Anonym
+1 Håller med
Anonym
Anonym
Hej Robin & Fabian, kan inte hålla med er mer – tydlighet kring avgifter och priser är nog faktiskt den enskilt viktigaste punkten för att uppnå transparens. För att vara helt säker på att jag förstår er fullt ut vill jag bara be er specificera vilka avgifter ni menar att vi i dagsläget inte redovisar? På courtage och växlingsfronten vet jag att vi har en utmaning, men förtydliga gärna vid tillfälle så jag kan se till att det landar i rätt händer och att arbetet mot en lösning påbörjas. Med önskan om en riktigt trevlig helg, Faraz
Anonym
Anonym
Skulle vilja ha stor transparans vad gäller ert utvecklingsarbete (websajt, mobilappar, api etc).
Anonym
Anonym
Hej David, tack för din input. Vi har låtit vår IT-avdelning blogga om detta, du kan läsa om det här https://nordnetblog.wpengine.com/developing-new-nordnet-mobile-apps/01/09/2014/ men vi ska ta med oss att bli ännu bättre på att dela med oss av detta.
Anonym
Anonym
Jag skulle gärna vilja se hur mycket fondavgifter mina innehav resulterar i? Inte bara en procentsats utan faktiskt/verkligt belopp. Kanske inte fondbolagen redovisar det till er, i så fall blir det svårt?
Anonym
Anonym
Hej Roger, bra input. I ärlighetens namn vet jag inte hur svårt eller lätt det är att få till en sån lösning. Det jag däremot vet är att vi kommer ta till oss av din feedback och titta på om teknik och redovisning tillåter oss att redovisa avgiften på det sätt du efterfrågar. Hälsningar, Faraz
Anonym
Anonym
Jag skulle vilja se vilka kostnader som finns vid en aktieaffärer. Er kollega erbjuder t.ex 1kr courtage vid små affärer.
Anonym
Anonym
Hej Esso, alla priser finns redovisade i vår prislista som du hittar på följande länk: https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/pricelist.html Frågor om vår prislista har varit återkommande sen Avanza presenterade sin nya prislista och vi förstår att 1kr är attraktivt för många sparare. Vi ser alltid över våra priser och har en tydlig målsättning om att vara ett konkurrenskraftigt alternativ. Hälsningar, Faraz
Anonym
Anonym
Skulle vilja se att ni börjar redovisa vad ni tar i växlingsavgift när man köper en fond i utländsk valuta, redovisa detta på slutnotan, tack
Anonym
Anonym
Mycket bra förslag, borde gälla samtliga värdepapperstyper inte bara fonder.
Anonym
Anonym
Hej Valuta & Mats, klockrena förslag på saker vi borde göra för att uppnå transparens. Kan inte lova att det här kommer börja göras från och med imorgon, men ska se till att förslaget plockas upp i diskussionen framöver. Hälsningar, Faraz
Anonym
Anonym
Jag tycker att ”default”-index för att jämföra avkastning på den egna portföljen eller fonder, alltid ska vara ett index som återinvesterar utdelningar. Annars jämför man äpplen med päron. Byt alltså från OMX PI till OMX GI, om ni vill vara transparenta.
Anonym
Anonym
Hej CitizenKane, jag ska se till lyfta din återkoppling med våra produktägare som fattar slutgiltigt beslut. Jämförelseindex som exkluderar utdelningar används som default för att det på ett enklare sätt jämförs med avkastningen på innehavet som i sin tur exkluderar utdelningar men förstår din synpunkt. Tack för att du tar dig tid att dela med dig av din feedback till oss. Rosebud och goda hälsningar, Faraz
Anonym
Anonym
Om ni nu menar att vara öppna så kan ni kanske förklara varför courtage (mini) för att handla danska aktier är 69DKK på den svenska sidan (nordnet.se) och 39DKK på den norska sidan (nordnet.no). Varför väljer ni att tjäna så mycket mer pengar på svenska kunder?
Anonym
Anonym
Hej Micke, tack för din kommentar och fundering. Prissättningen sker i respektive land och därför skiljer sig priserna åt. Vi ser ständigt över våra priser och du kan läsa om detta i vår Sverigechefs blogginlägg här: https://nordnetblog.wpengine.com/min-agenda-mot-transparent-banking/20/11/2014/
Anonym
Anonym
När man expanderar informationen om kontona/depåerna i översiktsvyn borde det vara en självklarhet att man ser vilken ränta man har.
Anonym
Anonym
Hej Matss, jag har ingenting att säga om din synpunkt mer än att du har helt rätt. Jag vet att det här finns på listan över saker ”att göra” för att uppnå löfte om transparens. Otroligt viktigt! Tack för att du tar dig tid att höra av dig till oss med feedback. //Faraz

Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Nordnets veckobrev.
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.









Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
close-link