Nordnetbloggen

Nya tidens Private Banking – Hur ser den ut?

Om man vill veta vad något är blir det lätt att söka sig till Wikipedia. Så här beskrivs Private Banking.

En särskild tjänst som vissa banker tillhandahåller förmögna kunder. Oftast handlar det om personer med över 2 miljoner kronor i tillgångar. Tjänsterna kan röra sig om finansiell planering, kapitalförvaltning, juridik, skatterådgivning och utlandsinvesteringar. Som regel får personer med tjänsten bättre villkor än andra kunder.

Det stämmer väl även med vårt erbjudande. Den enda skillnaden är att vi har som krav att du måste ha ett kapital på minst 2,5 miljoner SEK. I dagsläget kommer majoriteten av våra nya kunder på rekommendationer av familj eller vänner. Det ser vi som ett bra betyg. En stor del av våra kunder är entreprenörer som arbetat ihop sin egen förmögenhet genom hårt arbete. De är kostnadsmedvetna, finansintresserade och vill själva vara engagerade i sin förvaltning. De siktar ofta på att förvalta förmögenheten åt nästa generation och är traditionellt mycket måna om att slippa onödiga avgifter som äter upp avkastningen.

De senaste åren så har det, från bankernas håll, talats mycket om begreppet Private Banking. Det dyker upp nya alternativ överallt och har man ett stort eget kapital att placera så har man säkerligen uppvaktats av många potentiella förvaltare. Det verkar också vara mot denna kundgrupp som pengarna satsas på både marknadsföringskampanjer och event.

Men hur skiljer sig Nordnet från mängden?

Tittar man närmare på de olika aktörernas hemsida så verkar tjänsterna inte skilja sig så mycket åt och inte heller villkoren. Frågan vi på Nordnet ställde oss när vi drog igång vår egen Private Banking verksamhet 2006 var hur vi skulle kunna lansera en modernare version av storbankernas något föråldrade koncept.

Fokus var att skapa ett mervärde för våra mest förmögna kunder i form av en högre grad av personlig service, utan att ta betalt för tjänsten. Vi löste detta genom att helt enkelt erbjuda allt som den traditionella Private Banking tjänsten innebär, men med ett stort undantag – vi valde att helt koppla bort rådgivningen och alla dess avgifter.

För, handen på hjärtat, vad ger egentligen traditionell rådgivning? Oftast får man förslag på placeringar av en rådgivare som måste balansera kundnytta med bankens ambition att få in så mycket kapital som möjligt i deras egna produkter. Som grädden på moset tvingas kunden också betala en årlig fast avgift – oberoende av om rådgivningen resulterat i en positiv utveckling eller inneburit en förlustaffär. Om man har 2 miljoner SEK och en rådgivningsavgift på säg 1 procent blir det 20 000 kr i rena kostnader. Det är mycket pengar.

På Nordnet har vi en något annorlunda syn på Private Banking. Vi är en enkel, aktiv och modern bank som tror på styrkan i våra kunder och är övertygade om att den som är bäst lämpad att ta hand om dina investeringar är du själv. Som kund hos oss får du självklart också personliga mäklare, egen kundservice, möjlighet till utbildningar, sparseminarium och event så att du kan hålla dig uppdaterad kring vad som sker på världsmarknaden. Skillnaden är att vi befriat våra konton från allt vad fasta avgifter heter. Detta innebär att du slipper depåavgifter, förvaltningsavgifter och insättningsavgifter. Istället för samtal från säljare så har du möjlighet att själv, när det passar dig, ringa din personliga mäklare för att diskutera de placeringar som intresserar just dig. Nordnets mäklare har ingen ersättning kopplad till vad du väljer, vilket gör att de inte har några incitament att putta in dig i placeringar för att tanka upp sina egna lönekuvert. Du tar besluten, vi finns där för att stötta dig med all den information du kan tänkas behöva.

Vi tror på total transparens, våra kunder ska veta vad de betalar för. Hellre möjlighet att välja till tjänster än att inte kunna ta bort redan inkluderade avgifter på tjänster som inte ger nytta. Låter inte detta som den moderna tidens Private Banking?

Om detta låter intressant för dig, lämna din information på nordnet.se så tar vi snabbt kontakt med dig.

Nordnethälsningar,

Jan Dinkelspiel

Jan Dinkelspiel
F.d. innovationschef Nordnet

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

2
Lämna en kommentar

avatar
Nyast Äldst Mest gillade
Anonym
Anonym
Hade möte med er Private Banking i förra veckan och var mycket imponerad över ert erbjudande. Passar mig som egenföretagare och smått paranoid miljonär utmärkt. Trevlig och kunnig personal ingav förtroende. Ni får min röst.
Anonym
Anonym
Härligt att höra Hans. Säg till om jag kan göra något för dig.

Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Nordnets veckobrev.
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.









Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
close-link