Nordnetbloggen

”Pensionsfrågan ständigt aktuell hos våra förmögna kunder”

Simon Kollberg, Private Banking, och Nathalie Krantz, pensionsspecialist, hjälper tillsammans våra mer förmögna kunder med pensions- och försäkringsrelaterade frågor. När jag träffade Simon och Nathalie förra veckan passade jag på att ställa några frågor.

Simon och Nathalie, ni kommer båda i kontakt med våra Private Bankingkunder, men med lite olika infallsvinklar. Berätta mer!

– Jag arbetar inom Private Banking och har ofta den allra första kontakten med våra kunder, säger Simon. Då handlar det om att beskriva de produkter och tjänster som vi erbjuder och förklara hur vår relation kommer se ut rent konkret. Vad man kan få hjälp med, hur man kommer i kontakt med oss. I det här tidiga skedet gör vi alltid en behovsanalys och då kommer nästan alltid pensionsfrågan upp. Där brukar jag koppla in Nathalie.

– Precis. Så fort man har frågor om pension eller försäkring kommer man i kontakt med mig, säger Nathalie. Det gäller både när man är ny kund och om man har behov av en rådgivning längre fram.

Hur viktig är pensionsfrågan för våra Private Banking-kunder?

– Jag upplever att pensionsfrågan är viktig för alla kunder, det hänger nog ihop med att pension ofta upplevs komplicerat, förklarar Nathalie. Hos våra Private Banking-kunder är behovet om möjligt ännu större. Man har inte sällan mer komplexa upplägg och större kapital. Det kräver ett mer gediget arbete.

– Eftersom våra kunder har större kapital än genomsnittet blir också avgifterna viktigare, säger Simon. Många väljer oss av det skälet och då vill man se till att verkligen flytta allt hit. Den hjälpen efterfrågar nästan alla våra kunder.

– Att ha överblick blir också väldigt viktigt när man har mycket pengar, fortsätter Nathalie. Jag upplever att många uppskattar att ha allt sparande på samma ställe. Oavsett om det handlar om företagets överlikviditet, egna pensionstillgångar eller familjens sparande.

Har de här kunderna några särskilda behov när det kommer till pension?

– Jag skulle vilja påstå att de har större behov när det kommer till att förbereda sig inför utbetalning, säger Nathalie. Att få överblick, men också sätta en strategi för vad man ska plocka ut och när. Det vill många kunder ha hjälp med.

– Många behöver också tänka efter lite extra när det gäller efterlevandeskydd, förklarar Simon.

Vi erbjuder ju flera digitala lösningar, men inom pension vill man många gånger ha personlig service. Vilken hjälp kan man få av er?

– Genom att lämna sitt godkännande får vi möjlighet att samla information om kundens sammantagna pensionstillgångar, berättar Nathalie. Tillsammans går vi igenom vad som finns och vilka eventuella förbättringar vi kan göra. Det gör vi digitalt eller i ett personligt möte.

– Om man vill genomföra någon ändring hjälper vi självklart till med allt det praktiska, säger Simon. Vi har koll på alla handlingar, ser till att hämta in underskrifter från arbetsgivare och mycket annat.

Ni vill gärna hjälpa fler. Hur kommer man i kontakt med er?

– Det stämmer bra. Ring oss på 08-506 377 00 eller skicka ett mejl till privatebanking@nordnet.se, så tar vi det därifrån.

Tack för pratstunden, Nathalie och Simon.

Tack själv Sara!

/Sara Silver Örman, chef Nordnet Private Banking

  

Det finns flera fördelar med att samla pensionen hos Nordnet. Du slipper alla onödiga avgifter och kan därmed behålla mer själv. Dessutom räknas ditt samlade kapital ihop och avgör vilken bolåneränta du kan få – ända ner till 0,69 procent*. Det här är två förklaringar till att allt fler kunder väljer att flytta sin pension till oss.

Kolla vad du kan flytta här.

 

*Avser effektiv ränta efter högsta möjliga ränterabatt (20170906). För högsta rabatt krävs en belåningsgrad på max 50 % och minst 10 mkr i tillgångar hos Nordnet. Effektiv ränta utan rabatt för ett bolån på 1 mkr med en bindningstid på 3 mån och en löptid på 30 år är 1,79 %, vilket (förutsatt oförändrad ränta och utan hänsyn till ev. skatteavdrag) ger en månadskostnad om 1 480 kr och en total kreditkostnad om 1 532 644 kr. Bolånet kräver en kostnadsfri aktie- och fonddepå hos Nordnet.

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Lämna en kommentar

avatar

Nordnets veckobrev

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Anmäl

Anmäl
Nordnets veckobrev
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter,
klicka här.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
close-link