Nordnetbloggen
Värdepappret
Ekonomiskribenter & värdeinvesterare

Riskerna i branscher under förändring

E-handeln är på frammarsch och andelen av den totala handeln som sker via e-handel kommer att fortsätta att öka kraftigt kommande år. Beteendeförändringen från handel i fysisk butik till e-handel är en gigantisk förändring som förändrar spelreglerna för många företag i många branscher. Och som alltid finns det både vinnare och förlorare.

Bland vinnarna hittar vi Google och Amazon som gynnas av att fler och fler söker efter websidor att handla på. Genom att titta på aktiekursens utveckling i Amazon de senaste 10 åren kan man räkna ut vad de stora investerarna har haft för tro på bolaget. Amazons värdering har stigit till skyarna, vilket visar på stor tillförsikt, drivet av den ökande e-handeln. Under 2016 var det fler konsumenter som gick in på Amazon.com för att söka efter produkter än som gick in på Google för att göra motsvarande. Det säger en del om hur starkt varumärket Amazon är. Att konsumenterna går in på Amazon och Google först, och inte specifika bolags hemsidor, är också ett intressant fenomen. Många konsumenter väljer att t.ex. söka efter skor på Amazon istället för att gå in direkt på tillverkarnas sidor som t.ex. Nike, Ecco eller Puma. Det här är en utmaning även för mycket välkända varumärken att hantera.

Andra vinnare är fraktföretag som kör hem (och returnerar) produkter till kunder som får mer och mer att göra och mår givetvis bra av den utveckling som nu sker. Det växer även fram nya företag som är duktiga på sälja produkter på nätet och som blir stora vinnare på förändringen. Givetvis finns även befintliga företag med fysiska butiker som kompletterar utbudet även med e-handel och på så sätt blir än mer framgångsrika.

Sen finns det förstås förlorare. Företag som tidigare levt på fysiska butiker får nu konkurrens från företag med samma produkter men med ett annat sätt, bättre sätt, att distribuera dom på. De får konkurrens av företag med en lägre kostnadsbas som kan sälja samma produkter till ett lägre pris. För många företag med fysiska butiker innebär detta lägre försäljning per kvadratmeter butiksyta och en lägre lönsamhet.

En reflektion som dyker upp, och som det pratas mindre om, är hur förändringen påverkar fastighetsbolag som äger och hyr ut kommersiella lokaler? Vad händer när lönsamheten pressas för fysiska butiker och mer och mer av handeln sker via nätet? Den rimliga slutsatsen är att det blir fler butikslokaler lediga, det blir lägre försäljning per kvadratmeter och därmed lägre hyror. Detta leder givetvis till sämre lönsamhet för fastighetsbolagen och lägre värderingar av fastigheterna. Fastighetsbolag med en stor andel kommersiella lokaler sitter inte med trumf på hand just nu.

Warren Buffett nämner ofta riskerna med att investera i teknikföretag med argumentet att det finns stora risker med att investera i branscher som befinner sig under snabb utveckling eller förändring. Buffett hänvisar ofta till riskerna i teknikbolag som ofta är den typ av bolag som förknippas med snabba förändringar. I det här fallet handlar det dock inte om teknik under snabb utveckling utan om en beteendeförändring av mycket stora mått.

Varför ska man ha respekt för att investera i företag i branscher som befinner sig i snabb förändring?

  • För värdeinvesteraren handlar det om att det är svårare att se in i framtiden i branscher som förändrar sig snabbt vilket innebär att man kommer att ha mer fel än vanligt om framtiden och behöver än en större säkerhetsmarginal.
  • Risken att förlora pengar är större när förutsättningarna snabbt förändras än när förändringen går långsammare.
  • Den största risken när man investerar är som bekant att betala för mycket för ett bolag och risken är betydligt större när förutsättningarna snabbt förändras än när framtiden är mer förutsägbar.

Snabb förändringar gäller inte längre bara teknikbolag utan även handeln befinner sig mitt i en enorm förändring. För de bolag som kan navigera rätt utifrån de nya förutsättningarna behöver det inte vara ett problem utan det kan vara en fördel att ha flera kanaler att sälja sina produkter på. Men riskerna finns där och det räcker att titta på H&M:s kursutveckling de senaste åren för att se att marknaden inte gillar utvecklingen just nu. Riskpremien har ökat i takt med en allt större osäkerhet kring utvecklingen av H&M:s fysiska butiker, e-handel och lönsamhet. Tittar vi på vad H&M presterar just nu så finns det en hel del tecken på att bolaget lider av en svagare försäljning i de fysiska butikerna tillsammans med stora investeringar för att bygga upp e-handeln.

Hur det kommer att gå för H&M utifrån vad som just nu pågår i branschen är svårt att säga. En inte allt för djärv gissning är att H&M kommer att sälja mer kläder om 5 år än idag men antalet fysiska butiker på mogna och väl penetrerade marknader kommer att vara mindre.

Åsikterna som presenteras i denna blogg är våra egna och ska inte ses som investeringsrådgivning. Gör alltid din egen analys innan du köper en aktie. För att läsa våra analyser och se hela vår portfölj så ska du besöka oss på vår hemsida www.vardepappret.se och teckna en prenumeration. Följ även vår nordiska modellportfölj på Shareville. Vi har ett erbjudande i samarbete med Nordnet. För att ta del av det så klicka på följande länk.

Värdepappret
Ekonomiskribenter & värdeinvesterare

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Lämna en kommentar

Var den första att kommentera

avatar
wpDiscuz

Nordnets veckobrev

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Anmäl

Anmäl
Nordnets veckobrev
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Håll mig uppdaterad
close-link