Hoppa till huvudinnehållet

Roadmap och backlog för nya Nordnet

Hej! Nu har det varit en månad sedan jag skrev sist – det känns som väldigt mycket har hänt sen dess, både i världen och på marknaderna. På Nordnet har vi hanterat en rekordhög aktivitet under februari, och hittills i mars är antalet affärer också på en otroligt hög nivå. Mycket tid har också lagts på att identifiera och ta bort flaskhalsar, trimma performance med mera. Hoppas ni märkt att det snurrat på rätt bra (med några få undantag).

Vi har jobbat vidare med nya Nordnet också. Som jag skrivit om förut är det ovanligt många tvingande regelverksprojekt som har hopat ihop sig under årets första halva. Detta gör att utvecklingen med nya Nordnet går långsammare än det gjorde under förra året. Trots det har vi sedan sist utökat vår nya sökfunktion med sökhistorik, vi har släppt en så kallad ”quickbar” längst upp på sidan som visar relevanta indikatorer för olika marknader (just nu utrullat till ca 10% av kunderna) och har lanserat en ny sida för vårt marknadsledande bolån.

Vi har även släppt två nya versioner av appen (9.10.0 och nu senast 9.11.0) där man nu bland annat kan se och hantera sina månatliga överföringar. Vi kör också ett så kallat ”A/B-test” för en ny orderläggning som 10% av våra kunder redan har tillgång till. Vi fick precis tillbaks analysen som visar att den förenklar för de kunder som har den, därför kommer vi snart släppa den till alla kunder.

Jag har lovat att visa vilken roadmap vi jobbar efter och vad som ligger i backloggen för nya Nordnet. Här har jag delat in funktionsförbättringarna i två kategorier:

1) Funktioner som behöver utvecklas innan vi kan stänga gamla Nordnet

2) Nya funktioner eller större förbättringar på nya Nordnet

Funktioner som behövs innan vi kan stänga gamla Nordnet Nya funktioner eller större förbättringar på nya Nordnet
JUST NU – Bolån – KLART!
– Valutakonton
– Deklarationsuppgifter Finland
– Förbättrade ETF-sidor med mer information (inkl investeringsföreningar för DK)
– Quickbar version 1 (ute i test för vissa kunder)
HÄRNÄST – Nykundsflöde
– Pris- och nyhetslarm
– Marknads- och finanskalender
– Kontoöverföringar för minderåriga och konton med fullmakt
– Login
– Deklarationsuppgifter DK
– Deklarationsprogrammet SE
– Avtal och abonnemang
– Sparkontoöversikt
– Förbättrade fondsidor med mer information
– Förbättrade ETP-sidor (cert/warranter/optioner)
– Instrumentsidor för index och andra indikatorer (valutor/råvaror)
– Förbättad depåöversikt inkl navigation mellan olika kontofunktioner
– Förbättrad orderflöde (sidebar)
– Förbättrade nyhetssidor
– Strömmande priser överallt
– Guidade flöden för hjälp med investeringar
– Jämföra fonder och ETF:er
– Förbättrat sätt att välja fonder för månadsspar
– Visa händelser i grafen (köp/sälj/utdelningar)
– Onoterade instrument/OTC (BeQuoted + Norge)
– Utökad information för dagens avslut

Observera att detta inte är alla funktioner i backloggen och desto längre ner i listan vi kommer, desto mindre tankearbete har gått åt till inbördes prioritering. Prioritetsordning är ett levande ting och kan påverkas av er feedback samt de flöden och den data vi ser på sajten. Sen har vi också en lista med mindre förbättringar och fixar pånya Nordnet, som vi betar av löpande.

Vilka av dessa funktioner vi kan jobba med beror också på vilka resurser som är tillgängliga då funktioner och sidor är beroende på de utvecklingsteam som också driftar och utvecklar backend-systemen som matar plattformen med data eller möjliggör nya funktioner. Visst hjälper vi varandra men specialistkompetensen för ett system är ibland begränsad till ett visst team.

Ni får hemskt gärna ge mig input på andra förbättringar ni vill se eller annan funktionalitet ni behöver. Listorna i vår JIRA-board är som sagt längre än vad jag visar här.

Jag vill tacka alla kunder för er feedback och hoppas även att ni känner att vi både hör er och verkligen tar till oss det ni önskar. Ni kan kommentera här eller skriva till mig @rjarborg på Twitter eller NordnetRasmus på Shareville.

Ni kan alltid hitta information om ny funktionalitet här: https://www.nordnet.se/se/kunskap/nyhetssida

Tack för att du läste!

Rasmus Järborg
Produktchef

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier och fonder gett historiskt god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning.

Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Subscribe
Notifiera mig om
guest
10 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest gillade
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer
Anonym
Anonym
2020-06-09 21:56

En rebalanserings tjänst för fonder vore utmärkt!
Automatisk omfördelning av fondinnehaven till den fondfördelning man angivit, välja årsvis, halvårsvis, kvartalsvis rebalansering.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2020-06-09 22:57

Tack! Bra idé. Några av våra utvecklare tog fram ett koncept på en sådan tjänst under en s k ”hack day” här om sistens. Jag återkopplar med din input till teamet.

Anonym
Anonym
2020-03-18 20:46

Hade varit trevligt om man hade kunnat se sitt innehav, sitt köppris, utveckling sedan köp, om man hat någon öppen order i bolaget och liknande när man går in på en aktie.
Kan vara så att jag missat ngt..

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2020-03-18 21:37

Tack för bra input. Ja, det vore smutt tycker jag med. För att hålla instrumentsidorna snabba har vi valt att bara visa marknadsdata, inte personlig portföljdata men det kan komma att ändras. Redan nu visar vi antal aktier i innehav vid orderläggningen och kommer snart visa öppna ordrar. Jag tar med mig de andra delarna till teamet. Tack!

Anonym
Anonym
2020-03-18 14:23

Jag tycker att den gama hemsidan är betydligt snabbare och ger bättre överblick när man surfar på mobilen. Kommer ni att behålla gamla nordnet som alternativ?

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2020-03-18 14:30

Hej! Ironiskt nog är gamla hemsidan inte “mobilanpassad”, det som kallas “responsiv”. I takt med att skärmarna på mobilerna har blivit större har det börjat funka för vissa att använda gamla hemsidan på mobilen trots det. Men till exempel Google straffar oss i deras sökalgoritm om sidan inte är mobilanpassad. Vi kommer inte behålla gamla Nordnet som alternativ efter leveranserna i vänstra kolumnen ovan är på plats. Det är svårt givet marknadsläget men vi tror det blir vid slutet av 2020. Vi bygger ständigt ut funktionalitet i appen också – tänkte dela den backloggen i framtida blogginlägg – vad saknar… Läs mer »

Anonym
Anonym
2020-03-17 22:38

Slå på stöd för insättningar och uttag med Trustly för alla användare! Jag är väldigt besviken på att jag som gammal kund inte kan använda Trustly när nya kunder kan det. Swish är för begränsat och det är normalt inte det konto som jag har mitt Swish kopplat till som jag vill överföra från/till Nordnet med.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2020-03-17 23:25

Tack för input. Trustly är en jämförelsevis mycket dyr lösning. Om du föranmäler ett konto och gör dina flyttar före kl 13 så går både insättningar och uttag till en svensk bank oftast samma dag. Du föranmäler ett konto här: https://www.nordnet.se/overforingar/foranmalt-konto

Anonym
Anonym
2020-03-17 21:59

Fiks utbytteoversikt med datoer på Shareville. Burde være prioritet nummer 1 på våren

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2020-03-17 23:26

Tack för input. Det finns med på backlog för Shareville. Under tiden finns utdelningar på instrumentsidorna för alla instrument på Nordnet.no, till exempel https://www.nordnet.no/market/stocks/16105420-equinor (scrolla ner)

© 2024 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm