Nordnetbloggen

Psykologin bakom stöd och motstånd

Detta inlägg är marknadsföring.

Hur fungerar psykologin bakom teknisk analys? Med exemplet stöd/motstånd ska jag försöka visa den marknadspsykologiska logiken bakom en akties pris- och volymrörelser.

Det här är givetvis en förenklad och schematisk förklaring men den visar den grundläggande dynamiken.

 

Marknadens aktörer

Vi delar först upp marknadens aktörer i tre grupper. Det är de här tre grupperna som kan köpa eller sälja aktien.

1. Säljarna som är långa i aktien. De har köpt och äger aktien. De tror och hoppas på uppgång.

2. Köparna som är korta i aktien. De har blankat och sålt aktien. De tror och hoppas på nedgång.

3. Resten på sidlinjen. De äger inte aktien. De väntar på ett bra läge att köpa eller blanka.

Vi använder återigen Björn Borg som exempel. Aktien pendlade tre-fyra gånger mellan stöd och motstånd vid 31 respektive 36 kronor under senare delen av 2012.

Aktien stiger från stöd

När aktien steg i september 2012 kan vi fastställa aktörernas psykologiska profil som följer:

1. Köparna är glada. Aktien stiger och de tjänar pengar. De kanske tar hem vinsten efter ett tag och vill helt klart köpa nästa gång vid 31 kronor.

2. Säljarna mår dåligt. De har förlorat pengar. Om aktien bara sjunker tillbaka till 31 kronor tänker de köpa och begränsa förlusten.

3. Resten grämer sig att de inte köpte vid 31 kronor. Aktien steg likadant i juni. Nästa gång ska de slå till och köpa.

Slutsats: Alla tre grupperna vill köpa vid 31 kronor om och när aktien sjunker tillbaka dit. Då stiger efterfrågan på aktien och priset på aktien stiger.

 

Aktien sjunker från motstånd

Det omvända gäller när aktien börjar sjunka från motståndet vid 36 kronor.

1. Köparna (som köpt vid 36) börjar må dåligt.  Om aktien bara stiger tillbaka till 36 kronor tänker de sälja och begränsa förlusten.

2. Säljarna är glada. De kanske tar hem vinsten (köper aktien vid 31) efter ett tag och vill helt klart blanka nästa gång vid 36 kronor.

3. Resten grämer sig att de inte blankade vid 36 kronor. Nästa gång ska de slå till och sälja.

Slutsats: Alla tre grupperna vill sälja vid 36 kronor om och när aktien stiger dit igen. Då stiger utbudet på aktien och priset på aktien sjunker.

 

Stöd blir till motstånd

Samma logik ligger bakom varför ett stöd blir till motstånd vid brott ned och vice versa vid brott upp. För vad hade hänt om Björn Borg brutit ned under 30 kronor.

1. Köparna börjar må riktigt dåligt. Nästa gång aktien stiger mot 31 kronor ska de göra sig av med aktien.

2. Säljarna är glada. De kanske tar hem vinsten efter ett tag och vill helt klart blanka nästa gång vid 31 kronor.

3. Resten grämer sig att de inte blankade vid 31 kronor. Nästa gång ska de slå till och sälja.

Slutsats: Stödet har blivit till ett motstånd. Utbudet kommer nu att öka när kursen stiger mot 31 kronor (jämfört med när aktien sjönk mot 31 kronor) eftersom aktörernas psykologiska inställning till nivån 31 kronor har förändrats.

Att Björn Borg nu stannat upp vid 42 kronor kan förklaras av marknadspsykologi. Många har köpt vid de nivåerna tidigare under 2012 och 2011. Köpare som mått dåligt säljer gärna och går plus minus noll.

Men stöd och motstånd håller inte alltid. Det beror på att marknadspsykologin förändrats, det vill säga hela marknaden har totalt sett av någon anledning fått en mer optimistisk eller pessimistisk syn på aktien.

I nästa artikel tänker jag skriva om formationer. Vi kommer att se på vad som hände när Björn Borg i januari bröt motståndet vid 36 kronor och gav en köpsignal från en omvänd huvudskuldra-formation (IHS=Inverse Head and Shoulder).

 

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

1
Lämna en kommentar

avatar
Nyast Äldst Mest gillade
Anonym
Anonym
Den kle4nningen ser je4ttefin ut, se5 n de4r himla bra le4ngd ockse5 perfekt med den urle4ckra jejsaaacknn till, hur anve4ndbart som helst!Kram

Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Nordnets veckobrev.
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.









Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
close-link