Nordnetbloggen

Så funkar transparent kommunikation

När vi på Nordnet gjorde en djupdykning i vad medvetna sparare ville ha ut av sina banker, kom transparens högt upp på listan. Som kund vill man kunna lita på sin bank, förstå vad men betalar för, ha en bild av hur banken tjänar pengar och få tillräckligt mycket information för att kunna fatta välgrundade beslut.

Svårt att titta in

Många sparare har känslan av att bankerna har byggt upp en mur mellan kunderna och deras pengar. Det är oklart hur mycket av kundens pengar som går till banken, och vad man egentligen betalar för. Är min fond verkligen aktivt förvaltad? Är min låneränta rimlig? Är mitt pensionssparande valt efter jag ska få hög pension eller för att banken ska tjäna pengar? Banker har som tradition valt att inte förklara vad som pågår bakom muren, och hur kunderna påverkas av det. Och det har generellt sett gjort kunderna misstänksamma och missnöjda med sina banker.

Även om vi som ung bank inte är så tyngda av de här traditionerna, måste vi naturligtvis titta oss själva i spegeln och förstå hur vi kan bemöta kundernas krav på transparens. I alla fall om vi vill få människor att flytta över pengar från sina gamla banker och börja investera och spara hos oss.

Transparent kommunikation i praktiken

Jag tror att transparens i stor utsträckning bygger på kommunikation. Mer kommunikation och tydligare kommunikation. Våra kunder lägger sina besparingar i våra händer, och de förtjänar vår öppenhet.

Alla företag har affärshemligheter. Men vi har bestämt oss för att vara så öppna vi bara kan med information som är relevant för våra kunder, investerare och följare. Vi har upptäckt att det är sällan kunderna verkligen efterfrågar information som vi av affärsmässiga skäl inte kan dela med oss av.

Förutom att vi jobbar kontinuerligt med en rakare och tydligare kommunikation på vår webbplats och i våra appar, så delar vi också med oss av mer information i till exempel sociala medier, nyhetsbrev och poddar. Den information som har uppskattats mest har handlat om vår ekonomi och vad vi tjänar pengar på, utvecklingen av nya funktioner och tjänster och hur vi jobbar med jämställdhet, socialt ansvar och hållbarhet. Det mesta hittar du på Transparensbloggen.

Vi försöker också att använda det transparenta tankesättet i vår marknadsföring. I vår senaste reklamfilm har vår vd Håkan Nyberg huvudrollen, och filmen är inspelad på Nordnets kontor i Stockholm. Förra året spelade vi in en film med den amerikanske skådespelaren Danny Fehsenfeld, som i introt ”bekänner” att han inte alls är en nöjd och glad Nordnetkund utan en skådespelare som får 8.000 dollar för sin medverkan. De foton på personer som finns på våra webbsidor och i våra annonser visar våra egna anställda.

Kravet på transparent kommunikation påverkar arkitekturen

Banktjänster och aktiehandel är inte alltid enkelt. En del av våra tjänster är uppbyggda på ett komplicerat sätt som är svårt för kunder att förstå helt och hållet. Men genom att försöka tvinga fram rak kommunikation om alla våra processer, har vi också kunnat peka ut vad i vår bank som faktiskt förhindrar transparens gentemot kunderna. Det är saker som vi behöver, och kommer, att utveckla.

Transparent Banking

Vi kallar vårt sätt att arbeta för Transparent Banking. Konceptet sammanfattar vad Nordnet handlar om – att bejaka öppenhet, att praktisera en transparent affärsmodell där kundens framgång också är vår, samt att ha en tro på att privatpersoner på egen hand har förmågan att fatta smarta beslut om sitt sparande.

/ Johan Tidestad, kommunikationschef Nordnet

Johan Tidestad
Kommunikationschef Nordnet

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Lämna en kommentar

avatar

Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Nordnets veckobrev.
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.









Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
close-link