Nordnetbloggen

Så tilltar streamingkriget

Streaming fortsätter att växa rejält över hela världen och antalet tjänster fortsätter att öka. Hur har den ökade konkurrens satt press på marknadsledaren Netflix och hur högt värderade är de olika alternativen? Finwire har gjort en genomgång av den heta streamingbranschen.

I Sverige har vi exempelvis Viaplay, som ägs av Nordic Entertainment Group. Bland de amerikanska bjässarna har en ny aktör dykt upp, Disney+. Men det är Netflix som just nu är ohotad etta på streamingtoppen vad gäller antalet abonnenter.

Företaget var först med en etablerad tjänst och har därför ett försprång. Streamingjätten köper in och producerar ett enormt innehåll. Dessutom har man en abonnentbas över hela världen med miljontals användare. Men företaget möter konkurrenter. Fler och fler tjänster kommer att nå marknaden. Det har också fått kursen att falla under hösten.

Nyligen har exempelvis nöjesjätten Walt Disney, som äger allt från klassiska tecknade filmer till Pixar och Star Wars, släppt sin egna streamingtjänst Disney+. Tjänsten har ännu inte nått Sverige dock.

Lanseringen var succé och tjänsten hade fått tio miljoner kunder efter ett dygn. Vissa bedömare menar att kartan nu ritas om i och med att det blir fler och fler aktörer som kommer att slåss om kunderna. Pris har också dykt upp som en faktor. Netflix har höjt sina priser i USA och nykomlingen Disney+ har satt ett pris som ligger väsentligt under sin streamingrival.

”Konkurrensen kännbar på sikt för Netflix”

Bankerna har i vanlig ordning gjort sin analys av inträdet av Disney+. Schweiziska investmentbanken Credit Suisse menar att Netflix inte påverkats nämnvärt av satsningen. Den uppfattningen delas av Aegis som menar att det dagliga tittandet på Netflix inte rört sig i någon omfattning av Disneys stora lansering. En faktor som man dock väger in är att vädret har varit kallt och ruggigt i USA, vilket kan ha gjort att fler människor bänkat sig framför skärmen. Samtidigt skall Disneys lansering har påverkat Netflix i Nederländerna så det är inte överförbart till alla marknader. Aegis har dragit slutsatsen att konkurrensen kommer att göra sig kännbar på sikt.

Inte ensamma om att utmana

Disney är inte ensamma om att utmana Netflix. Det finns lokala aktörer i många länder. I Norden konkurrerar de amerikanska nöjesjättarna med Nents streamingtjänst Viaplay och gratistjänster som SVT Play och Viafree.

Internationellt finns det flera tungviktare. Apple gör sin satsning på Apple TV+, AT&T satsar på innehållsjätten HBO och Google har Youtube.

Gratistjänster kan vara på väg

Det börjar även surras om gratisalternativ. Klassiska NBC har en satsning som heter Peacook. Streamingjänsten har inte släppts ännu och NBC uppges överväga att släppa den helt gratis. Kanalen har historiskt tjänat pengar på just annonser.

Talet om ökat konkurrens har också satt press på Netflix. Streamingjätten har tonat ned tillväxtförväntningarna inför det fjärde kvartalet, då bolaget möter tuffa jämförelsetal.

Dessutom kan priserna pressas framöver. Netflix kostar i USA från 12,99 dollar per månad. Det kan jämföras med 6,99 dollar per månad för Disney+ och Apple TV+ som kostar 4,99 dollar per månad.

Så viktigt är priset

Hur viktigt priset är kan det tvistas om. Bloggen Kill the Cable Bill har bett en tredje part genomföra en undersökning varför kunder väljer att lämna just Netflix. Underlaget omfattar totalt 1 000 personer på den amerikanska marknaden och det svaret ger lite en guidning om hur lojala kunderna är inom streaming. 63 procent av de tillfrågade uppger att de varit kunder i över ett år och en majoritet (58 procent) uppger att det är osäkert om man kommer att komma tillbaka som kund.

Undersökningen har också tittat på varför kunderna väljer att lämna streamingtjänsten. 49 procent uppger att det är priset som är den avgörande faktorn. 42 procent uppger att innehållet inte är tillräckligt attraktivt och 40 procent uppger att det beror på att man valt andra streamingtjänster. 22 procent uppger att det inte finns tillräckligt med filmer i tjänsten.

Att marknaden för streaming kommer att fortsätta att växa råder det inget tvivel om. Det är också klart att det kommer att dyka upp fler aktörer.

Så mycket skiljer värderingen på börsen

Wall Street är överlag positiva även om värderingen skiljer sig rejält åt mellan olika aktörer. Amazon, som äger streamingtjänsten Prime, har högst p/e-tal med 73,6. Lägst har HBO-ägaren AT&T, 10,3. Netflix har ett p/e-tal på 61,8. Amazon är högst värderat i förhållande till vinsten men också Wall Streets favoriter i sammanhanget. 96,4 procent analytikerkåren har satt köp på Amazon, enligt Bloombergs gigantiska databas. Disney som nu alltså tagit upp kampen med Netflix har både en lägre värdering och mer köprekommendationer i snitt än sin streamingrival. Svenska Nent är det bolag som gillas minst av analytikerna, blott 37,5 procent har satt köp.

TjänstÄgareP/e-talAndel köprekommendationer, %Kurspotential mot riktkurs, %
ViaplayNENT16,737,5−2,3
Apple TV+Apple20,256,3−2,1
PrimeAmazon73,696,426,6
NetflixNetflix61,865,214,6
HBOAT&T10,345,54,3
Disney+Walt Disney26,870,66,3
PeacockComcast13,579,515,5
YoutubeAlphabet25,18610,6
Källa: Bloomberg

Finwire
Nyhetsbyrå

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Lämna en kommentar

avatar

Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Nordnets veckobrev.
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.









Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
close-link