Nordnetbloggen

Stå upp för den ekonomiska friheten! Rata Brexit.

I övermorgon är det dags för Storbritanniens folkomröstning om att gå ur EU-samarbetet eller stanna kvar. En fråga som väcker starka känslor och en het debatt.

Den ekonomiska friheten och fri företagsamhet/rörlighet ska enligt min mening värnas med alla tänkbara medel. Att en medlemstat skulle gå ur EU är en enorm tillbakagång mot en marknadsekonomi och en katastrof såväl för inblandade företag som för brittiska arbetstagare.

Åsikter om att Brexit inte skulle innebära en märkbar effekt hörs ofta. Samma tendenser visas då som att EU är “onödigt” och att ett samarbete skulle uppnås minst lika effektivt utan en ekonomisk union. Dock är detta önsketänkande då en organiserad handel – samt i synnerhet en välfungerande gränsöverskridande arbetsmarknad – kräver mycket omfattande lagstiftning/regelverk, vilket dessvärre inte kan uppnås via enbart handelskonventioner och enskilda frihandelsavtal.

Visst, EU är långt ifrån effektivt eller högpresterande. Jag håller med pessimisterna i många frågor, tex. att jordbrukspolitiken är katastrofal och att budgeten sköts mycket dåligt. Byråkratin är omfattande och skapar närmast “pappersvändaryrken” för administrativ personal. Men det intressanta är den fria rörligheten, den gränsöverskridande företagsamheten samt konsumentskyddet för enskilda.

Att stå upp för ett enat EU är en viktig fråga såväl för den fria marknaden (som enligt min uppfattning är värd att bevara) som för demokratin. Britterna röstar på torsdag, och jag hoppas att folket tar sitt förnuft till fånga. Stå upp för den fria ekonomin och en fri marknad.

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

guest
6 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest gillade
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer
Anonym
Anonym
2016-06-21 21:39

Vad är ditt syfte med att skriva på Nordnetbloggen? Nordnetbloggen är väl inte till politiska diskussioner utan för att vi kan bli duktigare placerare och sparare. Vad menar du med att det skulle vara en katastrof för brittiska arbetstagare? Som jag ser det är de få människor som påverkas alls. Hur skulle vardagen påverkas för till exempel en brittisk sjuksköterska på ett brittiskt sjukhus med brittiska patienter? Hur skulle vardagen påverkas för en servitris eller en polis eller en lärare? Inte alls tycker jag. Trots att Sverige i med i EU är det inget man känner. Man har ändå bostadslån… Läs mer »

Anonym
Anonym
Svara till  anonymous
2016-06-22 20:39

Fokuset på flertalet av mina inlägg är sparande och privatekonomi, men för att få en helhetsbild av börsen/marknaden är det ytterst relevant vad som händer på den globala ekonomiska marknaden. I ett tidigare inlägg har jag diskuterat huruvida ett Brexit kan tänkas påverka de svenska börskurserna och i sin tur läget för privatsparare respektive aktiekurser för enskilda företag. Just i det här inlägget knöts visserligen inte sambandet mellan privatpersoners situation ihop med debatten kring Brexit, men då nyheten är så pass aktuell nu är det viktigt att uppmärksamma denna fråga för att i nästa steg kunna bedöma påverkan av ett… Läs mer »

Anonym
Anonym
Svara till  anonymous
2016-06-22 21:48

Du använder ordet “katastrof”. När jag läser sådant uppfattar jag det som att du menar det är så illa att det ska byggas en fysisk mur runt Storbritannien och många kommer att svälta ihjäl – eller att Storbritannien kommer att bli lika stängd som Nordkorea. Britterna kommer knappast att svälta nästa månad eller inte ha råd med servicetjänster. Marknaden/priserna ser ju till med detta. Som sparare gäller det ju bara att utnyttja läget och om volatiliteten blir hög ger det möjlighet att köpa billigare och sälja dyrare. Dessutom kan en stor del av en negativ ekonomisk effekt för brittiska exportföretag… Läs mer »

Anonym
Anonym
Svara till  anonymous
2016-06-23 00:47

En ekonomisk katastrof/katastrof på börsen är naturligtvis det som åsyftas. Och ja, jag anser att en sådan stor inskränkning i handeln som Brexit skulle innebära vore mycket negativt för svenska börsbolag resp. brittiska företag och anställda. Förstår hur du tänker men håller inte med dig om att högre volatilitet skulle innebära något positivt för en småsparare. Att pricka in att köpa nr det är billigt och sälja när det är dyrt är så gott som ett lotteri på kort sikt, det intressanta är att utvärdera hur ett Brexit (eller ej) kan tänkas påverka en sparares situation på längre sikt. Och… Läs mer »

Anonym
Anonym
Svara till  anonymous
2016-06-23 08:49
Ok, tack. Fortfarande ser jag inte hur detta skulle bli så extremt negativt för svenska bolag. HM har bara runt 7 procent av sin omsättning där det är väl knappast så att britterna slutar köpa kläder i framtiden. Sedan kan man undra hur detta skulle påverka svenska bankers vinster från bolån i Sverige. Detta kommer väl knappast att få bopriserna i Sverige att rasa. Svenskarna ska ju fortfarande ha ett ställe att bo. Det är helt andra saker som påverkar ekonomin väsentligt än om Storbritannien är med i EU eller inte.
Anonym
Anonym
2016-06-21 23:22
Vilken frihet? BREXIT THE MOVIE – REGULATED PEOPLE living ..: https://www.youtube.com/watch?v=MGeDX-6DINM

Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Nordnets veckobrev.
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.









Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
close-link