Nordnetbloggen

The golden circle

Jag är otroligt fascinerad över varför vissa företag lyckas med andra verkar gå på grund mest hela tiden, trots att de har mer eller mindre identiska idéer och produkter. Jag vill inte köpa ett företag efter bara P/E-tal eller soliditet, jag vill köpa företag som är morgondagens Apple, eller framtidens Coca-cola. Jag vill köpa ett företag som drivs av människor och inte principer.

För ett tag sedan snubblade jag över Simon Sinek på Youtube. Han är bl.a. författaren bakom boken med den gigantiskt långa titeln ”Start with why, how great leaders inspire everyone to take action” och därigenom ”The golden circle” som jag gärna vill dela med mig av här:

Hur kommer det sig att företag som Apple når så enorma framgångar när det finns andra aktörer som har precis samma mänskliga resurser, samma möjlighet att lyckas, samma eller till och med bättre prestanda som bara har en tiondel av Apples börsvärde?  Sinek menar på att alla företag har en affärsidé som börjar med ”Vad?” och därefter ”Hur?”. De allra flesta företag har också ett ”Varför?” med i sin affärsmodell. Enligt Sinek är det också  i den ordningen man presenterar sig, med det självklara först: en presentation av produkten, därefter konkurrensfördelar och i mitten av cirkeln finns svaret på varför man ska välja just deras produkt eller tjänst. Några exempel skulle kunna vara:

”Vi gör bra datorer, de har en unik design och är användarvänliga, vill du köpa en?”

”Det här är vår nya bilmodell, den drar lite bensin, har lädersäten och en innovativ design, köp nu och få vinterdäck på köpet”

Inte speciellt inspirerande och inte skapar det köpsug? Lösningen är dock mycket enkel och kan enligt Sinek spåras tillbaka till många framgångsriska företag oavsett bransch: bara genom att vända på ordningen i cirkeln skapar man en inspirerande affärsmodell:

 

”Allt vi gör, tror vi utmanar status quo, vi tror på att tänka annorlunda. Sättet som vi utmanar status quo på är genom att göra våra produkter stilrent designade, lättanvända och användarvänliga. Vi råka bara göra fantastiska datorer” Mao: varför, hur, vad.

Styrkan med ovanstående resonemang är även att man inte binder upp sig vid en speciell produkt utan människor köper såväl telefoner, mp3-spelare (och kanske klockor i framtiden?) från Apple som från början var ett dator-företag. Frågan är om jag lika lättvindigt skulle köpa en telefon från Dell?

Människor köper inte vad du gör, människor köper varför du gör det hävdar Sinek. Vårt känsloregister är nämligen äldre än vårt rationella och analytiska tänkande. Det är därför vi kan ha massor av fakta, massor av ”Vad” i livet men ändå få en känsla av att det inte är rätt . I ett företag vill man inte ha människor som vill ha ett jobb och en lön, man vill ha människor som tror på samma sak som du tror på. På samma sätt är en kund som tror på samma sak som du en lojal kund (även kallad ambassadörskund, en kund som ger dig bättre reklam än någon filmsnutt mellan två frågor i postkodsmiljonären någonsin kan göra).  Ambassadörskunder påverkar nämligen den stora massan av människor som behöver höra att en produkt eller tjänst är bra via andra innan de tar ett beslut (68%). Det är också i den marknaden de stora pengarna finns.

Vad tror du hade hänt om Martin Luther King hade sagt: ”Jag har en plan” istället för ”Jag har en dröm”?

Värt att tänka på är också att du är en produkt, så nästa gång du går på en anställningsintervju, var lite innovativ, börja inte med vad du har och hur du har det, börja med varför du är perfekt på jobbet. Och nästa gång du letar efter ett fantastiskt företag till din aktie-portfölj, kika på hur de presenterar sina produkter. Vill du ser mer av Simon Sinek? Här hittar du ett klipp som både utmanar och inspirerar.

 

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Lämna en kommentar

avatar

Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Nordnets veckobrev.
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.









Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
close-link