Nordnetbloggen
Gottodix
Ekonom

Veckans topp 5: sälj till sillen?

Sälja till sillen? Amerikaner pratar om en tech wreck. Krönikan reder ut börsläget efter FED:s räntehöjning. Dessutom – det Kinneviks pärla Zalando missat och varför tyskarna nu söker samarbete med HM.

1 Techwreck, börsgrus eller bara brus?

Källa: FED St Louis

Krönikan gav sig förra veckan in i börsvärldens mest tröstlösa syssla. Slåss inte mot FED heter det. För när världens mäktigaste centralbank bestämt sig så är det till slut oftast marknaden som får ge sig.

Där är vi dock inte ännu. För visserligen steg de korta amerikanska räntorna på beskedet att FED tänker fortsätta ligga i för att få upp räntan. Samtidigt är trenden dock fortsatt nedåt både för inflationsförväntningar och amerikanska statspapper med längre löptid. Det är marknadens sätt att säga att de inte tror på FED:s optimism.

På börsen är reaktionen så här långt mer lokal. Tech wreck är numera ordet du ska svänga dig med om du vill verka smart. För som framgår med två hack ned i kurvan ovan så står allt inte helt rätt till med sektorn som länge varit börsens älsklingar. Så här långt har dock den övriga börsen klarat sig bra.

Den som likt mig följer diskussionen i media runtom världen måste ändå meddela att helt går det inte att utesluta att den nedgång vi sett de senaste dagarna accelererar till en bredare nedgång för teknikbolagen vars p/e-tal redan är på historiskt höga nivåer. Det vore inte rättvisande att påstå att det ses som det troligaste scenariot men helt otroligt verkar det inte uppfattas som.

Källor: FactSet & Inquiry Financial

Mer samstämmiga tongångar kommer till vad det är som ska försvara kurserna just nu. Det är vinsterna – rätt och slätt. Det ser så här långt ok ut inför nästa rapportsäsong. Det är först på lite längre sikt som amerikanska vinstförväntningar ligger rejält högt. Dessutom är andelen bolag som sänkt jämfört med andelen som höjt sina prognoser lägre än den brukar vara.

Källa: FVMR

Lite liknande ser det ut bland de svenska större bolagen även om det ser lite dystrare ut med förväntningarna längre ned på listorna. Vill du rättfärdiga att det ska säljas aktier till sillen, som det ibland sägs, så har du ditt argument i att något bubblar inom amerikansk teknikindustri. Den som istället ser sommaren an med tillförsikt kan åberopa vinstförväntningarnas utveckling så här långt. En annan stor skillnad jämfört med USA är att värderingarna inte alls hunnit lika långt och inte vinstförväntningarna heller för den delen.

Som alltid alltså både för och emot. Det bästa vore förstås att hitta en tidig signal som visar vägen.

Tiden är nog förbi eller åtminstone inte nu för att det ska vara klassiska rapportstartaren Alcoa som visar vägen. Råvaror som aluminium lever sitt alldeles eget liv intrasslade i frågor om överutbud och statlig inblandning för att gynna de egna bolagen. Bättre då att titta i brevlådan efter nästa börstrend. I veckan rapporterar amerikanska paketleverantören FedEx. Hur bra fart är det i köplusten? Hela den amerikanska konjunkturen har svajat nu på slutet. Fast via nätet verkar den i och för sig leva i välmåga. Stämmer det? I veckan vet vi.

Den som istället vill spå framtiden i svensk kaffesump kan lyssna på vad SSAB säger på sin kapitalmarknadsdag i veckan. Inspirerades du istället av exemplet med FedEx så kanske rapporterna från SAS och Skistar lockar.

Hela veckans agenda hittar du här.

 

2 AmaZalandon äter allt och alla

MQ och RNB får, sina rapporter i veckan till trots, ursäkta. Kalendern stavar klädnyheter med Z den här gången. För på tisdag ska Zalando förklara för investerare varför succén i försäljningstillväxt ska leda till en lika stark tillväxt i vinst så småningom. Det mattetalet behöver du vara i Berlin, snyggt klädd eller åtminstone stor investerare för att få höra bolagets facit på.

Mångas tankar går förstås till att det är dominansen över allt vi köper som ska bana vägen till framgången. Ungefär som för Alibaba i Kina eller som för Amazon, ja, överallt dit paket kan skickas. Det krävs dock mer än Z i namnet för att gå från e-handlare till börsens egen ostoppbara superhjälte.

Zalandos egen plan har en väntad och en kanske lite överraskande ingrediens. Den väntade är att returerna ska minska. Spontant undrar jag – hur då? Kanske genom planen bolaget också har att få fler att hämta varorna i en fysisk butik, inte nödvändigtvis deras egen. Det låter ju praktiskt. Istället för att skeppa iväg saker på vinst och förlust, så får kunderna komma och pröva kläderna på plats. Det kanske kan vara framhängda på galgar och visade på skyltdockor så man får lite känsla för hur de kan ta sig ut. Att ingen har tänkt på det förut.

Den andra delen är mer spännande. Zalando ser ökat och närmare samarbete med bolag som HM som en vinnarformel för framtiden. Vad handlar det om? Svaret är att HM har något Zalando saknar och det är inte främst fysisk butiksyta utan något Amazon så här långt lyckats betydligt bättre med.

Dags för en utvikning.

Trogna läsare av krönikan vet att jag fascineras av de mer sociala aspekterna av att vår värld digitaliseras. Ett bra exempel är Amazons köp av premiumlivsmedelskedjan Whole Foods. Hur kommer det sig att Amazon när de på allvar kliver in i dagligvarusektorn väljer en starkt nischad premiumspelare snarare än att satsa på lägsta pris?

En förklaring är marginalerna. Nätet är en dålig plats att priskonkurrera för enkla jämförelser gör att här vinner alltid konsumenterna. Det är lätt att nå ut men svårt tjäna pengar på webben. Fråga vilken redaktör som helst, vars tidningar nu en efter en går över till betalväggar och prenumerationer även på nätet. Det här kopplar till den andra förklaringen. Vi håller på att förskjuta vår bild av verkligheten till att på allvar utgå från att det digitala är minst lika verkligt som får fysiska värld.

Det fanns en tid när nätbutiker eller tidningens hemsida var tillägg. Om du var intresserad av en ny cykel, så kanske du även kollade på nätet var den såldes billigt eller vilka butiker du kunde välja på. Du hade en morgontidning i brevlådan men när jobbet blev för trist surfade du in på Aftonbladet en stund. Så funkar vi inte längre.

Två av tre amerikaner är medlemmar i Amazon Prime och snart hamnar varannan spenderad dollar på nätet hos jättebolaget vars kundgrupp är alla och sortimentet är allt. Det räcker dock inte. Två miljarder kronor har Amazon lagt ned på att du ska få se sådant som att James May kastar en sko på Richard Hammond. Roliga, personliga och globala – gänget från BBC:s Top Gear passade perfekt in i det större projekt Amazon arbetar med. Deras plats på nätet ska vara utgångspunkten för din vardag.

Källa: Finanzen.net

Projektet att bygga ett universum runt sina kunder har tidigare bolag som Apple, Facebook och Disney varit experter på men frågan är om inte ledartröjan nu lämnats över till e-handelsgiganten. Här har europeiska bolag, som Zalando en bra bit kvar, men det är förstås ingen slump att de etablerar samarbeten med både Zaras ägare Inditex och med HM.

Det är båda med i toppen varje gång prisvärda modemärken ska nämnas – även om jag motvilligt måste erkänna att HM mer dyker upp under prisvärd och Zara oftare syns i modevloggar. Båda butikerna har dock helt klart något som Zalando saknar – en egen kontaktyta och relation med sina kunder. För är det något som är helt avgörande för att tjäna pengar en ekonomi där det mesta är billigt att producera, så är det att kunderna måste vara beredda att inte vrida ur sista kronan. Fråga vilken bank som helst.

Om allt går vägen för Zalando har de några år med fantastisk tillväxt framför sig. Den räcker i så fall för att om några år föra ned p/e-talet till nivåer runt 25 där HM brukade ligga. Dit är det ännu långt men nästa fråga trycker redan på – men sedan då? Hur ska Zalando få dig att stanna hos dem och att bli lika trogen som amerikanerna kanske är på väg att bli till Amazon.

Kinnevik, storägare i Zalando, äger ju även tevebolaget MTG. Är det där vi får se Zalando briljera? Vad ur den tyska tevemyllan ska de i så fall välja? Personligen skulle jag gärna se familjen Brinkmann från åttiotalets Die Schwarzwaldklinik i en med nya kläder upphottad samtidsversion. Vad är din favorit?

 

3 Hårda eller löskokta britter?

Källor: OECD & TradingEconomics

Britterna har haft sitt val och Europa har röstat. Nåja inte tyskarna ännu men det blir väl ingen överraskning och inte Italienarna heller men där verkar överraskningen inte lika självklar längre. Hur som helst. Det är dags att sätta sig till bords och börja förhandla.

Sällan har väl politik varit så rörig och det är att slänga sig med jämförelser där det inte saknas svåra jämförelser att slå. Britterna ville kanske ha en hard Brexit – åtminstone ville Theresa May det eller hon kanske bara skulle hota med den. Ett starkt förhandlingsmandat ville hon däremot. Det fick hon inte.

Nu sträcker hon sig istället efter vattenkaraffen vid ett förhandlingsbord där motparten tycker solen börjat skina ovanligt klart och starkt de senaste månaderna. För efter Macrons seger i Frankrike och stabila siffror för EU-projektet även i andra europeiska länder börjar en känsla av att vad skulle vi egentligen med britterna till komma över byråkraterna från Bryssel. De sa ju ändå bara nej till allting. Tänk allt kul vi kan hitta på tillsammans (eller några av oss) nu.

Å andra sidan är britterna ändå stärkta av att inte så värst mycket ekonomiskt elände hänt efter att utträdet beslutades. En del börjar dock skönjas. Låg arbetslöshet är fortfarande en styrka men exporten går, trots det billiga pundet, bara halvdant. Det sägs vara en del av en alltmer globaliserad värld att det blivit svårare att tillgodogöra sig exportfördelar tack vare valutan när allt ändå importeras fram och tillbaka över gränserna under produktionsprocessen.

Förlorare på den billigare valutan är istället britterna som fått känna på att det mesta blivit dyrare utan att lönerna blivit högre. Några som verkligen borde veta är tjänstemännen på Bank of England. De om några borde förstås kunna bedöma om lönelyftet duger något till. Svaret är ett rungande nej. Inflationen blir högre, klagar tjänstemännen. Precis som för de flesta andra britter är man lockad att inflika.

Sedan vet jag inte vilka vitala delar i det brittiska samhället som stannar om det blir en sommar utan konjunkturprognoser. Från resten av Europa väntas hur som helst nya inköpschefsindex i veckan. Det kan bli rätt spännande, eftersom allt mer hopp knyts till Europas roll i världsekonomin för närvarande.

En annan reflektion kanske också är värd att göra. Hur konstigt det än kan låta eller för den delen kännas, så är nog ändå Brexit en händelse på marginalen, åtminstone ekonomiskt. Det är ju trots allt vänner som sätter sig för att komma överens, så något ska väl kunna komma ut ur de många möten som ska hållas de två kommande åren.

Kanske blir det efter det ett ytterligare tapp för britterna i BNP och möjligen går det sämre även för EU:s länder. Det lär ändå bli marginellt. För att förstå det ska man titta på när en kris inte är på marginalen. Det är onekligen brutalt att grekerna flera år efter sin genomklappning fortfarande tappat 25-30 procent av sin produktion. Det var ändå en kris vi i övriga Europa beskrivit som att vi slapp ta hand om. Även det en sanning med modifikationer.

 

4 Anta utmaningar eller avstå?

Normalt sett håller jag vår egen portfölj borta från den här nyhetskrönikan. Det blir lätt lite navelskådande annars. Inte för att jag är någon främling för texter vars allmänintresse ligger på nivån navelludd men jag brukar hålla dem på mina egna bloggar. Den här veckan kunde jag dock inte hålla mig. Vår portfölj drabbades nämligen av tre helt olika utmaningar som är så typiska att de fungerar utmärkt för veckans fördjupning om beslutsfattande i motvind.

Det som hände mer eller mindre samtidigt var att ett helt gäng aktier i portföljen backade men av olika skäl. Några verkliga ras var det som tur inte, för då hade beslutet hamnat i ett annat läge. Snarare var det den där alldagliga situationen många nog kan känna igen sig i att det går precis tvärtemot det man tänkt sig.

  1. Portföljens inriktning hamnade fel när FED:s räntebeslut var tuffare formulerat än jag räknat med
  2. HM bjöd på ännu en besvikelse i den senaste månadsförsäljningen
  3. Insiders sålde i Cellavision och Kabe

Som vanligt går det att läsa fördjupningen i lugn och ro på min egen blogg här eller se den i vloggform ovan i veckans 3 snabba.

Frågan som inställer sig lika säkert som en rekryt vid reveljen är om man ska vara den där envise spararen som väntar för evigt för att få rätt till slut eller den översmarte som hoppar runt så fort det bränner det minsta lilla. Känner ni igen det vägvalet? Jag tycker man har det snart sagt hela tiden som aktiesparare. Dessutom är man ju intrasslad i sin egen psykologi. Ni vet allt det där med att man är obenägen att acceptera förluster, söker stödjande information och förankrar sina tankar i det förflutna. Det sagt tror jag ändå i grunden på gamle schackvärldsmästaren Bobby Fischers svar på en liknande fråga:

”I don’t believe in psychology, I belive in good moves” 

Konsten är att bena i varje situation och försöka se världen för vad den är eller kanske snarare för vad den just visat sig vara. Det får sedan ligga till grund för besluten man fattar. Så gott det går, ska väl tilläggas, för trots Fishers ord är vi ändå människor som styrs lika mycket av känslor som av tankar.

Om vi börjar med räntan, som jag behandlade närmare under punkt ett ovan, så tycker jag det var en tydlig blipp att det nu finns en allt starkare koppling mellan de FED beslutar och nivån på börsen. Det gäller särskilt i USA och i synnerhet för den högt värderade tekniksektorn. Spontant utgår jag från att det som händer där, säkert slår mot allt annat där värderingarna rasat iväg. Däremot var inte effekten alls lika stark utanför USA och i andra sektorer. Dessutom fanns det gott om köpare även av teknikaktierna som kom in mot slutet av handelsdagarna med nedgång för att buy the dipp.

En blipp att ta på allvar men mer en signal om vad jag behöver följa framöver än något att agera på blev slutsatsen för min del.

Källor: HM respektive StockPiper

När HM än en gång hade låg försäljning innebar det med stor säkerhet att lagret vuxit, priserna pressats och resultatet för hela kvartalet pressats. Det är förstås illa. Tidningar likväl som investerardiskussioner har den senaste tiden varit fyllda med förklaringar till nedgången och profetior om en dyster framtid för bolaget. Det känns nästan som en spegelbild av den lika onyanserade hyllning en av Sveriges största näringslivssuccéer länge möttes av på hemmaplan.

Jag följer en del modevloggar och läser det jag får tag i om HM. Fortfarande har jag inte sett några helt övertygande argument för att bolaget verkligen skulle vara dåligt på nätet, modegraden i kläderna halkat efter eller varumärket försvagats. Det är mest anekdotiska upplevelser snarare än verkliga uppföljningar som det hänvisas till.

Däremot verkar de fysiska redan existerande butikerna gå riktigt dåligt. Ta tio procents försäljningstillväxt som ett nyckeltal för vad HM:s nyetableringar borde stå för. Lägg till det att nätet växer snabbt världen över.  Dra nu av 10-15 procent från de försäljningsökningar HM rapporterat i lokal valuta i tabellen ovan. Det ser faktiskt ut som om existerande butiker tappar en hel del för närvarande.

För mig som ska fatta beslut om att äga bolaget skulle det ändå kunna vara acceptabelt – om jag visste vad som pågick. Det går att jämföra med när Volvo för några år sedan var pressade av marknaden för att marginalerna var för låga. Ett effektiviseringsprogram som kunde följas rad för rad presenterades.

Så ser det inte ut för HM. Ska jag gissa, för det blir jag ju tvungen till, så har HM en hel del olönsamma butiker i Tyskland och andra länder där Zalando vuxit snabbt. I USA verkar bolaget pressat av den allmänna nedgången i handeln och i Kina vette sjutton vad som händer. Det är också oklart hur mycket HM försökt kompensera högre importpriser med högre pris men lägre volym till kunderna när dollarn varit dyr.

Det som tär på mitt tålamod i HM är inte så mycket brist på tilltro till caset i bolaget, även om jag förstår dem som tvekar även där. Det är snarare att det är en investering som är så svår att följa och utvärdera på ett professionellt sätt. Fick jag önska skulle HM presentera var butikerna som går dåligt ligger, hur många de är och vad planen är för att göra något åt det.

 

Källa: Börsdata

Det tredje exemplet var att i Cellavision har grundaren och storägaren Christer Fåhreus och i Kabe är det flera i ledningen som sålt aktier. Storägarna i respektive bolag har dock kvar sin kontroll. För min del tycker jag det här är en enklare situation än de båda förstnämnda ovan. För det första är det knappast något långsiktigt tecken på att ägarna tappat tron på sina bolag. De behövde väl helt enkelt pengarna.

För det andra är tajmingen förstås ingen slump. Det är personer som vet hur bolagen utvecklas vi talar om, inklusive har en god uppfattning om hur nästa kvartal går. Det vore då underligt om de sålde med mindre än att de tyckte aktierna nu var dyrare än utvecklingen på kort sikt kan försvara. Fast som alltid, vem vet.

 

5 BeteendeAPPapparaten

Slutligen – allt till alla och helst på en trevlig plats. Precis det Nordnetbloggen och veckobrevet eftersträvar att vara för den som är intresserad av sparande och investeringar. Den digitala vardagen gör även något annat. Expertisen flyttar in i appar och vi använder nätet för att forma och styra våra beteenden.

Först ut var hälsoapparna med allt vi äter och tränar samt numera även med doktorn i telefonen när det behövs. Sparappar är också stort med exempel som Dreams och Tink, som hjälper dig att styra slantarna mot den digitala spargrisen. Näst i tur ligger den digitala investeringsrådgivningen. Ett exempel för aktieportföljer är Sigmastocks. För fonder finns till exempel Småspararguiden och nya tjänsten Opti.

Gemensamt för alla de här tjänsterna är att de styr mot de beprövade, i någon mening trygga och framför allt det enkla. Är det bra? Ja, för de flesta men som alltid är det en poäng att veta vad man väljer, varför och vad det kostar. För automatiskt sparande går utmärkt med ett autogiro och den som vill göra ett enkelt investeringsval sparar förslagsvis löpande i en gratis indexfond. På ett plan är det alltså skapade behov vi pratar om.

Fast det är väl egentligen ingen skillnad mot hälsoapparna. Handen på hjärtat – det är inte för att råden är så briljanta eller receptförslagen är så utsökta som viktapparna fungerar. De funkar för att för du vänjer dig och för att vi av någon anledning gör som maskinen säger åt oss. Vad det säger om oss är ett ämne för en egen krönika. Så länge vi tror på roboten låter det väl som en bra idé att välja en som ger sunda råd. Med det som utgångspunkt blir min inställning – logga in, sätt igång och så framför allt håll igång det sparande du vill ha.

Doktorn på nätet skriver ju numera med bevisat goda hälsoresultat ut träning på recept. Jag gör härmed det samma. Nu har jag diagnosticerat just dig och mitt råd är att framöver bör du spara löpande och långsiktigt med bra riskspridning och till låg kostnad. Det rådet kan du lita på fast jag inte är en robot.

/Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Shareville här eller om du vill komma igång med Shareville via den här länken.

Det här inlägget ingår i Nordnets veckobrev – fyllt med läsvärda artiklar från bland annat Värdepapret och SVD Börsplus. Klicka här för prenumerera på Nordnets nyhetsbrev ,  så börjar varje måndagmorgon med allt du behöver inför börsveckan.

Här är några andra ställen där du kan följa mina inlägg:

Om du gillar mitt bloggande och vloggande  finns det ett toppen sätt att visa det – via min insamling till SOS Barnbyar. Stöd den!

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Lämna en kommentar

Var den första att kommentera

avatar
wpDiscuz

Nordnets veckobrev

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Anmäl

Anmäl
Nordnets veckobrev
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Håll mig uppdaterad
close-link