Nordnetbloggen

Zwipe: ”Stort intresse för biometri”

Det norska teknikbolaget Zwipe som utvecklar biometriska autentiseringslösningar börsnoteras den 28 januari på Oslobörsens småbolagsmarknad Merkur Market. Zwipes biometriska kort används just nu i pilottester i flera länder med Fingerprint Cards sensor. Fingerprint som rusat 65 procent på börsen sedan nyår, kan Zwipe göra samma resa? Finwire fick en intervju med de svenska styrelseledamöterna Jörgen Lantto och Johan Biehl.

Bolaget är intressant av flera anledningar. Dels för sin teknik i sig, men även sitt samarbete med Fingerprint och med svenska, inom branschen välkända styrelseledamöter. Jörgen Lantto är för de flesta mest känd som tidigare vd för Fingerprint Cards.

Zwipe är också intressant för att de fått in 2 300 nya investerare, däribland ett flertal svenska sparare. För en placerare kan det också vara intressant eftersom branschen kommit i fokus med Fingerprints kursrusning med hela 67 procent sedan årsskiftet.

Börsnoteringen har övertecknats flera gånger om och betyder att bolaget därmed kan ta in 120 miljoner kronor. Huvuddelen, 90 miljoner garanterades av insynspersoner, befintliga aktieägare och institutionella ägare.

Ett exempel på användningsområdet är nästa generationens betalkort med fingertrycksavläsare som är integrerat i kortet. Zwipe utvecklar också biometriska lösningar för passerkort och id-handlingar. Tekniken ger en ökad säkerhet

Hur ser ni på intresset för att bli delägare från privatsparare?

— Stort intresse, det reflekterar kanske det stora intresset för biometri i Sverige och Norge med tanke på att det finns flera publika bolag i regionen som likt Zwipe är fokuserade på biometri.

Hur ser ni på det stora intresset från svenska privatsparare?

— Fingerprint Cards och Precise Biometrics fick mycket uppmärksamhet under några år, det bidrar säkert till intresse även för Zwipe. Det finns rent generellt ett stort intresse för teknologibolag i Sverige, gärna teknologibolag som fortfarande är i uppstartsfasen.

Vad betyder det för er i detta läget att få in nytt kapital? 

— Kapitalanskaffningen är väldigt signifikant för oss i och med att vi nu kan utöka våra insatser att tillsammans med kunder och partners ta tillvara på det stora intresset från marknaden, initialt för piloter av biometriska kort och senare kommersiell lansering till konsumenterna.

Vilken betydelse har börsnoteringen i sig?

— Noteringen ökar kraven på bolaget för interna processer, informationsgivning etc, vilket organisationen är redo för, men vi får också mer uppmärksamhet i media vilket kan hjälpa oss i rekrytering som blir en viktig uppgift i 2019.

Vad ska ni investera pengarna och vilken faktor är mest kritisk för att lyckas?

— Vi kommer att investera vidare i vårt kärnerbjudande som är inlays för  biometriska kort. Kommersiellt är vår ambition att finnas med i nya piloter under 2019 innan den breda kommersiella lanseringen tar fart. En viktig milstolpe för industrin är när de nya kontaktlösa biometriska korten blir certifierade av Visa och Mastercard, och här är vårt erbjudande en viktig del i det certifieringsarbetet, och vi kan nu öka våra insatser där. Vi jobbar samtidigt med vårt nya chip (ASIC) som planeras både minska kostnader och göra vårt erbjudande än bättre för kunden. För att finansiera chiputvecklingen har vi nyligen fått en grant från EU på 2.3 miljoner euro, vilket minskar kapitalbehovet. Sedan behöver vi ytterligare stärka vår sälj-och kundorganisation.
Finwire noterar att analystjänsten SvD Börsplus har beskrivit att kostnaderna för korten måste ner.

Hur mycket måste de ner för att det ska bli lönsamt? Hur ser ni på risken för prispress och därmed press på marginalerna?

— När man för ca 10 år sedan introducerade kontaktlösa kort kostade de omkring 10 dollar, och nu kostar de kanske 3-4 dollar. Vi har positiv bruttomarginal från början, men initialt är volymerna små och för att få biometriska kort att bli en riktig massmarknad behöver tillverkningskostnaden reduceras signifikant så vi kan uppnå en liknande utveckling som för de kontaktlösa korten. Här pågår det utveckling både hos oss och våra partners och kunder för att reducera kostnaden både på kort sikt och på medellång sikt, så vi har stakat ut vägen för att nå dit.

Hur ser konkurrensen ut?

— Vår kund Gemalto som är världens största kortleverantör med en miljard  sålda kort om året har pågående piloter för kontaktlösa utan batteri med både MasterCard och Visa. Det är dom (och vi) ensamma om. Gemalto i sin tur konkurrerar med t.ex Idemia, som marknadsför två olika lösningar som inte innehåller Zwipes teknologi, en av dem tillsammans med norska sensorbolaget Idex. På sikt tror vi att de olika aktörerna i värdekedjan kommer att bli mer specialiserade och där tror vi Zwipe kommer att möta konkurrens från traditionella halvledarbolag.

Vilka produkter kan tekniken tas in i? 

— Vår viktigaste initiala marknad är biometriska betalkort som normalt ges ut av banken till konsumenten. Vidare ser vi wearables som en intressant möjlighet, och här har vi redan tecknat avtal med en första kund som heter TappyTech, som integrerar biometrisk betalteknologi i klockarmband.

Vilken praktisk nytta kan det få för kunderna?

— Nyttan för konsumenten är att man kan betala kontaktlöst vilket är bekvämt och enkelt, men där man inte behöver kompromissa på säkerheten eftersom betalningen verifieras mha konsumentens fingeravtryck.

Varför ska denna teknik lyckas framför andra?

— Konsumenterna har redan visat att biometrisk verifiering är något som konsumenterna gillar. Det sker många miljarder biometriska verifieringar i smartphones varje dag, och fingeravtryckssensorer eller annan biometri finns i mer än en miljard smartphones. Vi tror konsumenterna kommer att se positivt på möjligheten att använda biometri även i betalkort, eftersom detta kombinerar både säkerhet och enkla och bekväma betalningar, avslutar Jörgen Lantto.

Rekryterat nyckelpersoner

Finwire har uppmärksammat att bolaget har rekryterat flera nyckelpersoner den senaste tiden. Det handlar bland annat om Antonio D’Albore, ny affärsutvecklingschef och expert inom smarta kort med över 20 års erfarenhet inom branschen. Från Mastercard har Pierre Girod rekryterats som Head of Certification. Från den amerikanska kortjätten har han ägnat tio år inom tester och certifiering av kort och terminaler.

Tidigare presenterade bolaget ett samarbete med Tappy Technologies för att lansera betallösningar inom wearables med biometrisk autentisering.

Så har branschbolagen gått på börsen

Det senaste året har Fingerprint backat 4,7 procent, men från botten i början av maj har aktien rusat 165 procent.

Så sent som i veckan gick Next Biometrics ut med att de ska börja skicka sin dual interface-lösning för smarta kort tidigt i början av det andra kvartalet i år. Lösningen innebär att bolagets teknik kan användas både för kontakt- och kontaktlösa smarta kort, inklusive betalkort. Den nya modulen beskrivs som en viktig milstolpe för bolaget. Under torsdagen gick företaget också ut med att de siktar på att minska kostnaderna med 20 procent. Next Biometrics har det senaste året fallit 71 procent och inte gjort samma återhämtning sedan i somras som Fingerprint gjort, sedan dess har istället kursen mer än halverats.

Det norska biometribolaget Idex meddelade i slutet av förra året flera samarbeten. Bland annat ingick de ett samarbete med den tyska teknikjätten Infineon om biometriska kortlösningar, tekniken som beskrivs nästa innovationssteg för kontaktlösa betalkort. Idex inledde också ett samarbete med Huada Electronic Design, HED, rörande en referensdesign för biometriska smarta kort. HED beskrivs ha en dominerande position inom flera vertikaler så som ID-kort och bankkort. Företaget levererar mer än 1,5 miljarder enheter varje år. Idex inledde också ett samarbete med Shenzhen Excelsecu Data Technology för att utveckla biometriska kort med display.

Idex har på ett års tid rasat 39 procent, men har fått en volatil resa upp sedan sommaren och är upp 45 procent sedan botten noteringen i slutet av juni.

Fotnot: Enligt Oslo börs var det vid nyår 6 550 svenska investerare på Oslobörsen som ägde aktier för totalt 61,1 miljarder norska kronor. I antal utgör svenskarna 1,6 procent och mätt i kapital utgör svenskarnas ägande 2,51 procent.

Rikard Jansson, Finwire

Finwire
Nyhetsbyrå

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

 

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Lämna en kommentar

avatar

Nordnets veckobrev

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Nordnets veckobrev
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.

Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter,
klicka här.
Håll mig uppdaterad
Nordnets veckobrev
Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.
Håll mig uppdaterad
close-link